Je bekijkt nu Florida – 2023

Florida – 2023

• Berichtcategorie:3. Reizen

Nog één keer goed samen met zijn viertjes weg en zo werd er een week aan het avontuur in Costa Rica geplakt; nu waren we enigszins in de buurt. De meiden kozen voor de natuur, Finn voor de pretparken en ik voor de raketten: allemaal schik. Volgend jaar zijn de agenda’s van de kids leidend en zien we wel of we samen nog een weekje weg kunnen.

Miami Beach

Na een vroege vlucht en huurauto oppikken kwamen we om 13:00 uur al aan bij ons hotel. Een soort verouderde Melrose Place, maar wel met een volledig appartement en mooi gelegen op Miami Beach vlak bij het strand. Onverwacht kwamen we hier toch nog dieren tegen, met een mooie krulstaart.

Ook mochten we gebruik maken van de faciliteiten van zuster-hotel Marseille. Even door het hotel en de discotuin naar het strand gelopen, maar dat past zo verschrikkelijk niet bij ons. Allemaal opgepompte patsers en volgespoten opgedirkte dames die daar in de harde muziek gruwelijk cool stonden te zijn. Snel door…

We willen graag ook het Amerika beleven zoals je dat in films en op Facebook voorbij ziet komen. En dus ook de ‘gewone’ dingen goed bekijken. Zoals deze souvenir winkel met duizenden voordelige Miami Beach shirts… Beetje cheap allemaal en je kon soms niet tussen de rekken door. Ook wat overlevings-snoep gekocht bij Walgreens daarna.

Onderweg wel een prive rondleiding geregeld met een van de tourorganisators: het is heet en we zijn moet van de lange reisdag en dus afgesproken dat hij ons vanavond oppikt voor een trip door Miami’s Art Deco gebied. Daarvoor moest er even gepind worden in een ATM en dan kom je vanalles tegen…

Art Deco tour
Omdat we o.a. voor de raketten naar Florida komen, én er een gelanceerd wordt op de 6e, hebben we onze plannen aangepast, daarom maar een halve dag in Miami. Geen punt, want dit patser-bolwerk past ons niet. Daarom wel een privé tour geregeld (en dik betaald), om in twee uur met zijn viertjes rondgereden te worden in zo’n enorme auto (Suburban) met een loeier van een airco (dik 30 graden hier). Pastor had het keurig gedaan en ons een mooie indruk gegeven van de Art Deco uit de jaren ’30 in Miami South Beach. Tip: Klik op een fotootje voor een slideshow en blader er dan doorheen met mooi groot beeld.

Moderne Art Deco
Er is ook veel nieuwbouw gebouwd in de jaren ’30 Art Deco stijl.

Gianni Versace
Pastor kon ons even binnen krijgen in het huis (nu hotel/restaurant) van Gianni Versace. Mooi om even te zien.

Lincoln Road
We willen hier de ‘Amerikaanse Beleving’ proberen mee te maken en dus gaan we ook de ‘ketens’ proberen die we kennen van films en TV. Soms ook al ergens in NL verkrijgbaar, maar hier de optimale beleving. We lieten ons afzetten bij ShakeShack aan het eind van het toeristische gebied van Lincoln Road en liepen na het ‘eten’ zo mooi naar het hotel. We waren die dag om 02:00 uur opgestaan om onze vlucht te halen, dus om 22:00 uur gingen alle luiken snel dicht…

Richard Orlinski
Mooie objecten van kunstenaar Richard Orlinski. Hij had zijn galerij ook aan Lincoln Road, dat had ie slim gedaan.

Kfir Mogal
In een andere galerij hing werk van… Dit beeld aan het eind op de achterwand zoog je naar binnen. Natuurlijk draagt Marilyn daar ook aan bij. Of waren het de duizenden glitters die over de doeken voor een constante glans zorgden? Dit werk bestaat uit twee delen en ik zie twee verschillende delen (rechts lijkt donkerder en anders qua sfeer), maar de galeriehouder kon niet bevestigen wat ik zag… Het zal puur de lichtval zijn.

Ge ziet hier vanalles
Pastor liet ons ook het Holocaust monument zien, de laatste diner van Miami, de haven, Milionaires Road, de oudste restaurants, wat huizen / hotels van de celebreties en enkele beroemde filmlocaties. Een indruk van Miami Beach in twee uurkes. Het is mooi geweest.

Roadtrip langs de kust

Zelf langs de kust naar boven rijden, dat leek ons gaaf. In onze nette Toyota Camry. Luchtvering, de vier koffers zo achterin, Apple Carplay en natuurlijk een automaat. Da’s heerlijk rijden. Super schoon en gruwelijk ruim is het hier. Door de gekste onbekende kleine kustdorpjes gereden met de mooiste (golfkartonnen) huizen. Aan de ene kant strand en aan de andere kant een lagune voor de boot. De eettentjes van de bekende ketens staan hier op de meest trieste plekken: bij ons is dat onderdeel van een leuke dag of zo, hier is het gewoon eten voor veel mensen en dus maakt het niet uit waar het is, als er maar een parkeerplaats bij is.

We zijn de nieuwbouw projecten ook voorbij gereden met van die golfkartonnen huizen: hout met gipsplaat (isolatie is niet nodig met dit weer?) en die huizen komen op zaterdag altijd voorbij bij Funniest Home Video’s: koprol op bed, enorm gat in de ‘muur’. Gelukkig hier en daar ook echte stenen huizen. Hoe dan ook, mooi om zo rustig door die stadjes te rijden…

Moonlight Diner in Fort Lauderdale
We wilden ontbijten in een diner en we vonden een prachtige, zoals je die niet heel veel meer ziet… Lekkere wentelteefjes en nog lekkerdere croissant french toast with strawberries….

Waffle House in Palm Bay
Omdat we wat ketens willen proberen ook een WaffleHouse bezocht, maar dat was meteen de laatste keer. Geldt ook voor de Wendy’s burger keten (getest in Titusville) die Amerikaanse collega’s me ooit aanraadde. De ShakeShack in Miami Beach was wel prima ! Kortom, dat is niet vol te houden zo’n keten experience. Vanavond gaan we weer ergens goed eten… Misschien zelfs gezond…

Titusville

De reis is in de winter al geboekt en dan zijn de lanceringen nog niet zo strak gepland. Aanvankelijk leek het erop dat we precies pech hadden, maar de laatste dagen is het schema aangepast en nu maken we kans op 6 én 10 augustus voor de lancering van een Falcon9 van SpaceX met Starlink satellieten aan boord. En dus reisschema aangepast: Miami verlaten vond niemand erg. En zo dus langs de kust naar Titusville voor een mooi uitzicht op de lancering.

Vlak bij het museum was een mooi memorial Park aangelegd om de slachtoffers van de Gemini, Apollo en SpaceShuttle missies te eren. Als eerste Space Shuttle.

>>> Lees meer over Titusville in zijn eigen Blogpost

Raket Lancering Cape Canaveral

Dat we dit mee hebben mogen maken is natuurlijk super bijzonder. Een SpaceX Falcon9 raket met 22 StarLink satellieten aan boord.

>>> Lees er alles over op de eigen Falcon-9 pagina.

In de verte onweerde het. Tony Fruciano van de lanceringsfanaten FaceBook groep had dit mooi vastgelegd.

Kennedy Space Center

De meiden kozen Costa Rica, Finn voor de pretparken en ik de ultieme kers op de taart die ruimtevaart hobby heet. Op de eerste dag in Titusville was ik alvast even gaan kijken… Omdat we onze plannen niet te veel wilden wast leggen ivm weer, lanceringen en energieniveau was ik te laat om een bustour te boeken. We gaan dus einde week terug voor Visitor Center én Bustour langs het VAB en Lanceerplatform 39 van Apollo 11, want daar was het allemaal om te doen.

>>> Lees er meer over in de blogpost over Kennedy Space Center.

Blue Origin
Op Merritt Island zit ook Blue Origin, de penis-vormige raket van Jeff Bezoz (Amazon), waar reizigers veel betalen, maar geen titel ‘astronout / in de ruimte geweest’ meer krijgen.

Orlando

De parken ! Maar ja, bij 36 graden nog geen prettig vooruitzicht. Weinig meenemen en veel waterattracties dan maar… De rit van Titusville naar Orlanco is nog geen uurtje en omdat er in Titusville verrekt weinig te doen is, gingen we voor de Amerikaanse beleving voor we in gingen checken in ons hotel.

Target
15 jaar geleden was ik voor het laatst voor Philips in Atlanta en het bezoeken van een Wallmart was toen echt iets bijzonders: ik keek mijn ogen uit. Nu 15 jaar later en een andere winkel is het allemaal minder groot dan nu bij een Super Target. Gewoon even het normale leven van de Amerikanen geobserveerd met hun malle fratsen en gek eten.

Mall at Millenia
We waren wat vroeg dus wilden we tijdens de ‘roadtrip’ naar Orlando nog wat van de lokalen meemaken. Het werd (heel eventjes) Mall at Millenia, maar hier zaten alleen maar luxe merken. 3 paar schoenen bekeken: 175, 250 en 400 $ Kei grappig als je wil lachen, maar niet te doen voor de gewone mensen hier, noch voor ons. Er was natuurlijk wel airco en daarna konden we inchecken in het hotel.

Penny was er niet…

Rosen Inn International
Deze keten bleek 7 hotels te hebben in Orlando, of in deze straat, dat is nog niet helemaal zeker. De tweede was de juiste. Keurige plek op zich. Het is hier alleen zo verrekte warm en door de airco is zwemmen ook niet echt nodig en dus is iedereen tevreden als we af en toe een paar uurtjes in de airco op de kamer vertoeven…

Disney Springs
Mooi alternatief als je niet meer naar de Disneyparken gaat omdat je kids inmiddels ouder zijn. Gratis entree, gratis parkeren, erg goed geregeld allemaal. Muziek op zeker 6 of 8 podia. En ik geloof 80 eetgelegenheden en 110 winkels, zoiets… We zijn er van 17:00 tot 22:00 uur geweext. Weer iets te lang doorgelopen omdat het zo leuk was en daarom blij dat we heerlijk konden zitten, drinken en eten bij de House of Blues.

House of Blues
Deze sprong er toch wel uit. Erg onder de indruk omdat het sfeertje, het plaatje en de stijl zo mooi paste. Daarnaast een mooie kaart en heerlijk eten. Ik had er in 2010 al ooit gegeten bij de bron van al dit lekkers: De Chicago House of Blues. Ik had toen een erg pittige Jambalaya weet ik nog… Ik had deze keer een heerlijke zoete ijsthee die lekker wegdronk (het was 37 graden) en het feit dat je een gratis refill krijgt, geeft een ander gevoel: geen haast, geen geld, maar genieten ! Verder by far de allerlekkerste spare ribs ooit en het BBQ sausje moet ik hier nog gaan halen bij Walgreens…

Universal Studio Themepark + Universal Islands of Adventure
Geen Disney, wel Universal. Dit was Finn zijn wens voor deze vakantie: 2 parken 2 dagen (+3 gratis) en dan ook nog dat je Van park kunt wisselen gedurende de dag, want dat is de enige (?) manier om vanaf Peron 9 3/4e met de Hogwarts Express naar het andere park te gaan. Parkeren 30$, Flesje water 5$. Dan is de Efteling opeens niet zo duur meer. Maar nou zijn we hier en zo gaan we het beleven. En eerlijk gezegd is het nog een heel eind het geld waard ook nog. Zo groot en zo groots, de attracties met projectie-wanden van 20×8 meter en dan een 3D bril op maakt de beleving echt ongelofelijk. Papa wordt wel oud…. Werd kei gammel in van die virtual ride attracties… Al was de race door New York met Jimmy Fallon.

De kleine foto’s laten niet goed zien wat de beleving is in het park, dus op zijn minst even opklikken, voor grote foto’s of toch ook een keer die kant op… Alles is groot, groter grootst, maar vooral ook super netjes en heel goed onderhouden. Elke wachtrij en attractie lijkt als nieuw.

Walmart, leuker dan Target
Dit is het beeld zoals ik het me herinner van Atlanta 2008. Veel keus, veel voorraad… (En hoge prijzen)