Eriba Pan Familia 1975

Eriba Pan Familia 1975

  • Berichtcategorie:Klassiekers

De mooiste caravan is voor mij een Chateau Calista 450 uit 2002: geweldige indeling en tijdloos ontwerp, maar ja, wat moet je met zo’n enorm gevaarte achter je auto. Daarom hebben we al 8 jaar een Rapido Confort uit 1978: heel blij mee en heerlijk klein achter de auto. Maar omdat je hem wel op moet bouwen en alle spullen in de auto mee moeten niet iets waar je snel even mee op pad gaat.

Na een kans gemist te hebben nu maar eens een keer doorgepakt en een prachtige oude Eriba Pan Familia van 45 jaar oud kunnen kopen in Noord Holland. Hele mooie basis met reeds een vast bed, én nog wel het zitje aan de andere kant: dat was het doel. Klein maar fijn met liggen én zitten. Bij rotweer heerlijk blikje tomatensoep met gummi balletjes eten samen 😉

Vrijdag 28 augustus mag ik hem op gaan halen, dus ik ben wat voorbarig met deze post: moet hem eerst nog maar eens heel in Schaijk zien te krijgen… Zoals met elk project ga ik de vorderingen hier voor mezelf bijhouden; meekijken kan. Voor het eerst in een nieuwe tool (WordPress ipv DreamWeaver). We gaan de pagina andersom opbouwen, recente berichten bovenaan.



20200825 > Het project

20209090 – Deze stond niet op de lijst aanvankelijk en heeft ook weinig met een oldtimer caravan te maken. Maar wel erg handig en een subtiele oplossing: leeslampjes. Lijkt er alleen op dat de omvormer door kortsluiting nu kapot is… Morgen onderzoeken: Was gezekerd en dus opgelost.

20200905 – De Pan heeft geen koelkast: rechter keukenkastje is er zeer geschikt voor, maar welke koelkast is geschikt voor dat gat? Welke past het beste? Compressor of absorptie? Alleen op 220V is op zich prima. Met gas handig voor die ene keer, maar ivm verplicht stalen leidingen te veel werk, voor die ene keer. Gaten in de ‘net nieuwe’ caravan slijpen was wel spannend, maar ging prima en niet veel later zaten de afgekitte roosters er netjes in. Nu nog computer ventilators ervoor en das is ie klaar voor vertrek. Nog wel een kijken of ik iets van fineer kan krijgen zodat het een beetje hetzelfde is allemaal…
20200911 – De ventilatoren zijn binnen: Slechts 22dB en 146M3 per uur. Had er meer van verwacht. Kapotte omvormer, moeilijke schakelaar en koelkast meteen van goede stroom voorzien zorgden ervoor dat dit klusje de hele middag heeft geduurd… Maar nu is het af, met helemaal echt aan/uit knopje 😉
20200913 – Van een resterend stuk tafelblad heb ik de ‘fineer’ kunnen gebruiken om het front van de ‘moderne dometic’ een passende ‘ouderwetse Electrolux look’ kunnen geven…

– 20020829: Die gaskachel vind ik wat spannend: die wil ik op die plek onder de hangkast vervangen door een elektrische variant met timer (of thermostaat) zodat ie vanzelf uit gaat. De kachel ging er met 4 moertjes uit, het gat is opgericht en de nieuwe kachel (bijna) besteld. Ook is de gasleiding afgedopt en getest met zeepsop en vuur / knoppen: alles werkt naar behoren.

20200831: Ombouw gemaakt voor de kachel: 6cm diep en 2 cm uitsteken om de warmte goed kwijt te kunnen; nog wel bekleden met aluminium plaat. Tot óver dat inzetstuk in de bodem, dan is dat ook netjes en plat zodat ‘de vloerbedekking’ eroverheen kan. Houtlijm en spijkerpistool waarmee ik het ook in het kastje ga bevestigen: licht, snel en ijzersterk als het een geheel is. Nog wel even nette afwerkstripjes rondom.

20200901: De kachel is binnen; die wilde ik eerst even zien en erin zetten voor ik een en ander af ging maken. Lijkt simpel, maar hele avond mee bezig geweest om het kastje te bekleden met 0,5 mm aluminium plaat. Zie bovenstaande foto van de kachel, links met die zwarte afstandsbediening. Dat ís helemaal geen afstandsbediening. Mijn fout dat ik dat aanneem, maar wel lekker verneukeratief gefotografeerd… Dat bedieningspaneeltje zit bovenop aan de achterkant van de kachel… Daar kunnen we straks dus niet meer lekker bij: gat gemaakt en nu kun je van binnenin de kast de temperatuur aanpassen. Eenmalig op 20 zetten en het probleem is opgelost, maar wel zonde. De aan/uit knop is prima bereikbaar. Door de als plaat wat verder door te laten lopen is dat lelijke gat/opvulling ook meteen weggewerkt. Als de montagekit morgen uitgehard is nog een paar kleine schroefjes en dan is het strak en netjes en effectief.

– Er ligt een goed 16 cm dik en heel zwaar stuk traag-schuim in als matras, lijkt prima als basis, maar een goede tijk / hoes eromheen zal lekkerder liggen > eerst maar eens testen of het dure dikke bed dat er nu in ligt lekker slaapt. Alleen tricot kous erom om het ‘plakkerige’ op te lossen is normaal voldoende. En dan een wasbare gladde stretch hoes. Dominique kan ook aan de slag. 2x stof in huis halen, dan kan het een keer gemaakt worden.

– Zo’n oldscool oranje schuifluifel is het plan (1 zijkant en bovenkant: simpel en snel) > Kreeg al een tip dat oranje wel erg oranje is: luifel van de Rapido was klein, maar is ons nooit opgevallen…

Andere caravan, maar prachtige luifel ! Als je alleen franjes midvoor doet, zou je links en rechts een rits kunnen plaatsen om een van de twee kan ten alsnog winddicht te maken…

– Zitje opnieuw bekleden in passende kleur (passend bij donsdekovertek), of gemaakt van een tweede voordelig donsdekovertek, dan past het zeker… Maar is dit wel het originele tafeltje, wit lijkt me sterk en het is wel erg smal. Rails nog breder om te kunnen schuiven. Pootje is snelle oplossing voor nu.

– Schappen in hangkast, naast hang (ikea)

– 20200829: Het doek van het dak-luik is op zich nog goed, maar zijn er (web)winkels die kant en klare nieuwe leveren, liefst met aanelkaar-rijg-systeem of zo, zodat het luik er niet af hoeft? Ze zijn er wel, maar het kost 550 euro om te laten vervangen, dan snap ik opeens dat mensen zelf aan de slag gaan… Eerst deze maar eens testen. Wel even de muggenhor gewassen: Dominique kwam blij vertellen hoe gruwelijk wit hij inmiddels weer is. Ook de vele gordijnen gewassen: die gaan we inkorten. Die hingen op 250%, da’s wel erg veel plooi en vooral erg veel stof…


– 20200829: Gaten in bedbodem voor luchten / vocht matras: Heel veel gaten geboord in de – door de vorige eigenaar – netjes gemaakte MDF bedbodem. Het is geen bed van Welterusten, maar met deze ventilatiegaten moet het zware 16 cm dikke matras langer mee gaan. Alle 4 de vakken kunnen nog open, maar met dat gruwelijk dikke matras erop vast het niet mee om daar iets uit te halen: alleen voor hoge nood dus. Er is voldoende plek onder (en op) het bed. Om bij hard remmen alles bij elkaar te houden alvast een plank gemaakt, dan kan Dominique die mee nemen als ze heel hoog glans gaat lakken.

– Wasdadan? De onderste is om de opbergruimte af te sluiten. De bovenste is om tijdens het transport te zorgen dat bij hard remmen de stoelen en tafeltjes niet door de caravan vliegen. Alleen voor tijdens transport dus, en daarna op te bergen in de hangkast. Is wat aan de hoge kant, maar heb hem maar netjes laten lijnen met het kastje, is gratis 😉 Zet ik vast met plakmagneetjes, want hij staat ook al klem tussen matras en kastjes. Jammer dat der verpakkingskosten en verzendkosten 7,50 zijn, terwijl de magneetjes maar 2 euro zijn… Alles op tijd af zodat er straks geschuurd en gelakt kan worden, net zo lang tot het glimt als unne nieuwe…

– 20200828: Tapijt op maat en drie matjes plus festonneren: Ver weg in huis lag nog een keurig stuk, ook nog aardig op kleur. Zelf netjes op maat gesneden inclusief 3 losse welkom-voetveeg-matten. Helaas was de festonneerzaak dicht. Google is niet altijd te vertrouwen… Ietsje later dus, maar ruim op tijd: heerlijk hoogpolig tapijtje en 3 binnenkomst-voetveegmatten ‘voor de verschoning’. Lekker warm, nu al zin in. En die metalen plaat onder de verwarming is nu ook weggewerkt, maar dat was met voorbedachte rade…

20200919: Dit kastje was een rommeltje met lelijke plakfolie en losse slangen. Ook ik had nog wat kabels doorgevoerd voor de koelkast. Vandaag alles netjes weggewerkt en een mini meterkastje over de laatste losse kabels gemaakt. Amateurisme van enorm hoog niveau 😉


– 20200922: Donsdek kiezen en bestellen x2: bekleding > Tevens voor bekleding zitje: We hebben zeker 4.000 overtrekken bekeken. Doel was iets voordeligs dat als overtrek kon dienen, maar ook als bekledingsstof voor het zitje, zodat dit netjes aansloot. Begonnen bij Welterusten, maar daarna het internet afgespeurd. Uiteindelijk is deze blijven plakken. Kei duur, maar de mooiste die we konden vinden: past mooi bij de oranje gordijntjes en is kleurrijk. Zo kleurrijk dat het een klein beetje naar ‘oppompen’ begint te ruiken en dat is nooit de bedoeling: moet eigenlijk zo origineel mogelijk blijven, maar door dit in te gaan zetten als bekleding voor het zitje, gaan we wel een grens opzoeken… Eens zien hoe het dan valt allemaal samen…

– En van die oranje raamleggers met franjes, zodat het binnen niet te warm wordt?
– Die rails om het witte tafeltje aan de buitenkant te bevestigen zal zeker ook ergens te krijgen zijn: waar zitten goede (tweedehands) Eriba onderdelen leveranciers? Update 20200828: Rails heb ik binnen kunnen verwijderen ivm vast bed, dus da’s snel geregeld, nou nog even een veilige bevestigingshoogte vinden met wat ‘vlees’.
– Zelf luifel maken : plus lampjes lussen/strikjes, pees, franjes, stokken
– Alles schuren en lakken: lak
– Nachtkastjem voor de iPhon en bril
– Jerrycan water netter?
– Stapelbedhaken eruit (Stapelbed en zitje te koop: meteen verkocht.) > Done
– Transparante plakfolie voor over ‘gat’ in vloer.



20200828 – Ophalen

Zelf ophalen, geen trekhaak hebben, die van de ouders niet helemaal 100% en matig weer op komst. Zo spannend als het leek, zo voorspoedig is het verlopen: 10 uur weg, half 2 thuis vanuit Wormerveer. Meteen onder de overkapping geplaatst, zodat we daar de komende tijd droog kunnen klussen. Daarna een keer testen en dan naar de stalling. Nu dus ook in het bezin van het officiële eerste aankoopbewijs. Prachtig: 22 mei 1975 te Velzen geregistreerd.



20200822 – De aankoop

Wat moet het zijn? Een Lander Graziela is wat groot, een Triton heeft een groter bed, maar is ok meteen weer een stuk langer. Een Westfalia uit de jaren ’60 is niet te betalen. Dit moest hem worden, een Pan Familia: geen grote kopkeuken, want die gebruik je zelden: dan liever een zitje erin. Kids zijn 14 en 16: die gaan in een tent of niet meer mee. Dus op den duur is dit voldoende. Andere reden is ook ‘snelheid’ Gewoon loskoppelen, poten uitdraaien, luifel eraan en klaar. En ook fijn: heel veel kastruimte ín de caravan zelf, waardoor er alleen maar een tas kleren en een krat eten mee hoeft.

En zo kwamen we uit op de Eriba Pan Familia. We waren te laat bij een fraai exemplaar, maar iemand had zich bij die man gemeld met een zelfde en zo werden we in contact gebracht. een paar dagen later was de koop geregeld.

Op zich kan zo’n caravan niet minder waard worden: opknappen, zelf van genieten en bij eventuele verkoop ooit brengt ie minstens op wat we er nu voor betaald hebben: naast schik en een leuk project samen – levert het meer op dan op de bank…

Prachtige kastjes met veel ruimte.
Dat stapelbed gaat er snel uit (wel origineel): dan kijkt die hoek opeens een stuk ruimer.
Prachtige werkende 45 jaar oude lampjes binnen en buiten (op 12V en 220V!) en het raam-uitzet-systeem is ook prachtig !



Gegevens:

Totale lengte incl dissel 4,58 m
Opbouwlengte buiten 3,40 m
Opbouwlengte binnen 3,33 m 
Totale breedte 2,00 m 
Opbouwbreedte buiten 1,95 m
Opbouwbreedte binnen 1,90 m 
Hoogte met gesloten hefdak 2,14 m 
Stahoogte onder hefdak 1,83 m 
Afleveringsgewicht 500 kg 
Toegelaten totaal gewicht (asdruk) 690 kg 
Nuttig laadvermogen 190 kg 
Disseldruk 45 kg
Banden 5,50–12 
Beddenmaat 175–70  cm en 188–140 cm




Hymer (Eriba) Museum – Bad Walchsee 2016

In 2016 waren we op vakantie aan de Bodensee in het Zwarte Woud, vlak bij Bad Walchsee waar in 1957 de eerste Eriba werd geproduceerd. Er was een oldtimer treffen en ik kon het museum bezoeken. Veel van de mooie caravans heb ik toen vastgelegd.



Links