Je bekijkt nu Opel B-Kadett Coupe – 1973

Opel B-Kadett Coupe – 1973

  • Berichtcategorie:5. Oldtimers



Ik had eerder al een B-Kadett Coupe (uit 1969) : er zijn meer dan 2.600.000 B-Kadettjes verkocht, dus niet een heel zeldzaam model, maar ik had er evenveel schik mee als met de Ford Consul Capri die ik daarna had, daar reden er maar 4 van in Nederland. Er liep al lange tijd een zoektocht tegen beter weten in, want ze weten er tegenwoordig genoeg voor te vragen. Nou stond er een op zich nette te koop voor een keurige prijs. Die is het geworden. Hij is niet perfect, maar technisch gaat ie richting de 100%, alles werkt en als ik er dan blij mee ben, maken we hem optisch ook nog een keer in orde.



Onder motorkap

20240614: De linker koplamp en achterlamp doen het niet, maar dezelfde peertjes leveren wel grootlicht en remlicht. Peertjes zijn dus goed en moet een bedradingsdingetje zijn… Kabelboom is niet heel complex, maar toch een lastig projectje…

20240613: Even olie gepeild en een beetje bijgevuld. Hier kom ik niet zo vaak, maar dus wel nieuwe radiator, bobine, bougies en kabels, riem, brandstofpomp en diverse slangen. Hij start direct binnen 2 seconden en rijdt in het begin wat lomp, maar da’s na een kilometer ook over.



Eerste ritje, einddoel is bekend

20240602: Vaste prik, met een nieuwe auto of motor naar Megen om daar foto’s te maken voor het mooiste huis van Nederland (voor mij dan). De nieuwe vloermatten liggen er ook in en nu is het echt netjes: zijn echter zo dik dat ik geen ‘plankgas’ kan geven: was ook niet het plan. Op onderstaande foto’s is het kleurverschil van de voorpanelen nauwelijks te zien; maar net hoe het licht valt.



Naar bedje toe

20240601: Marktplaats is zo mooi: Splinternieuwe hoes, precies de goede maat, voor mij, maar niet voor de vorige eigenaar: nog niet uit de verpakking geweest en voor 20 euri de mijne



Nou is ie netjes, snel op de foto

20240601: Ik was het ook nu niet van plan, maar voor ik ‘m in de prak rij, maak ik altijd eerst even een paar goede foto’s


En binnenin is hij nou ook netjes. Alle kokosmatten zijn eruit, dat kijkt al heel anders. Het tapijt eronder is nog erg netjes, zeker straks met de matten eroverheen ! Zie de later in gebouwde gordelsen de werkende claxon midden in het grote dunne stuur ! Zonde van die scheur in de chauffeursstoel, die had ik eerder nog niet gezien… Ach.



Zaterdag wasdag

20240601: Er stond nog van alles op het programma, in voortuin en theetuin, maar na de lunch kon ik de Kadett dan toch op gaan halen: even grondig wassen bij de Ketelaar, daarna poetsen, busje cockpits pray legen, en alles stofzuigen. Als laatste even de bandenspanning getest en nu is ie klaar voor gebruik.



Opgehaald en veilig thuis

20240529: Bart was zo aardig om mee te rijden en na de vlotte betaling en overschrijving begon het overladen van de bijgeleverde onderdelen van de ene aanhanger, naar onze aanhanger: ook de bank moest plat om alles mee te krijgen. Denk aan onder andere een compleet motorblok, 3 versnellingsbakken, 2 stoelen, 7 velgen, 1 grill, 1 bumper, sets klokken en nog een doos gemengde narigheid die ik nog helemaal uit moet zoeken. Daarna mooi rustig aan over de Middenpeelweg naar huis. 21:15 uur was alles klaar voor vandaag. Van het weekend poetsen en kleine dingen naar de zin maken, maar ook al die onderdelen sorteren en fotograferen voor de verkoop, want dit kost te veel ruimte…

Wat een kleurverschil op deze foto. Het is er zeker, maar op de foto hieronder ziet het er heel anders uit. Maar net hoe het licht valt. Als hij bevalt is het de investering wel waard, maar eest maar eens gewoon genieten.



Eerste eigen foto’s

Na een natte proefrit en de beslissing snel nog even foto’s gemaakt: hij zit nog onder het stof van de opslag en de regen er nog bij, Eigenlijk is het kleur 412 Bronze Metallic 1970-1975. Maar puur even een paar foto’s gemaakt om thuis over na te denken waar ik nou toch weer aan begonnen ben…

Die kokosmatten gaan er als eerste uit: tapijt eronder is nog erg netjes. Weer mattensetje op maat besteld bij Classic Carpets.



Foto’s van Marktplaats

Het kleurverschil van de twee voorpanelen is hier goed te zien: ik vind dat eigenlijk verschrikkelijk, maar omdat de basis zo goed is, is dit het overspuiten wel waard een keer. Het enorme scherm rechtsachter heeft ook wat deukjes helaas en roestplekken om de wielkast (Maar aan die kant zit ik niet…) maar verder is ie echt netjes: alles werkt op het dashboard, hij rijdt, remt en schakelt, alle lampen doen het, rubbers zijn netjes, hemeltje nog strak, originele velgen, chroom nog netjes, tapijt onder die lelijke kokosmatten nog goed, banden nog nieuw en veel belangrijke onderdelen recent vervangen: “Recent beurt gehad: Radiateur & Koelslangen, Remslangen & Remcilinders vervangen. Plaatwerk heeft hier en daar nog wat aandacht nodig. Nog diverse reserve onderdelen aanwezig. Instappen en rijden voor de liefhebber!”



Kenmerken

De auto is in 1989 in bezit gekomen van de tweede eigenaar, al die jaren gestald gestaan, vorig jaar netjes rijdend gemaakt (echt alles werkt) en nu dan alsnog in de verkoop, met een aanhanger vol reserve onderdelen (stoelen, blok, versnellingsbakken, voorruit, gril, noem maar op.) Hij liep nog niet helemaal lekker, maar een jerrycan verse benzine doet wonderen denk ik.

Mijn vorige B-Kadett Coupe



Takenlijstje

Genoeg te doen. Dit zijn de hendige dingen van Fase 1:
– Gereed: Ophalen en heel thuis zien te krijgen en in een (tijdelijke) stalling plaatsen
– Gereed: Wassen en poetsen, binnen en buiten.
– Gereed: Hemeltje wat witter poetsen met groene zeep
– Gereed: Kokos mattenset eruit, standaard zwarte mattenset erin
– Radio of Bluetooth speaker netjes ergens verstoppen
– 12 Volt telefoonlader en houder erin

Fase 2, later:
– Prijs voor spuiten zijpanelen (en achterste wielkast rechts)
– Meer hoeft er niet te gebeuren in fase 2: de rest is echt netjes en compleet



Links