Je bekijkt nu Opel Record P1 Olympia – 1960

Opel Record P1 Olympia – 1960

  • Berichtcategorie:5. Oldtimers

Ik had de (tweede) Kadett net helemaal op orde en het oldtimerseizoen moest nog beginnen (Lancering SKOL), maar toen kwam ik deze tegen. Was al eerder met Dominique naar eenzelfde gaan kijken in monster: zelfde kleurstelling, nog ouder model met andere grille. Met Lon gaan kijken op een zaterdagmorgen en hoewel de basis goed is (gestrand restauratieproject waar al veel goed is aangepakt), waren er toch te veel losse eindjes voor iemand als ik: beter in ervan genieten dan eraan werken. Toen ik thuis afbelde volgde een aanzienlijke prijsverlaging. Extra opletten dus, maar ik denk dat er andere redenen achter zitten. Had mezelf beloofd nooit meer iets te kopen dat niet loopt. We gaan het zien… Het is overigens een 1700cc 4-deurs: een enigszins zeldzame combi die voor Duitse taxi was bedoeld.



Aan de slag

20250403 Stickers eraf !
Taak 1 was die lelijke stickers allemaal van de achterruit. Dat viel gelukkig mee.Verder hoedenplank tappijtje weggehaald en kokosmatten verwijderd, rondje gestofzuigd, banden opgepompt, wieldoppen eraf (wielen zaten inderdaad maar met 2 bouten vast), mistlampen vastgezet en geprobeerd aan te sluiten met schoentjes en krimpkousjes, radioruimte onderzocht (daar zit nu zoveel elektra dat de radio niet meer past), lampen getest (gelukkig zaten er veel peertjes bij, want het is nodig) en de ruitenwissers doen het ook nog niet. Er zal nog wel het een en ander boven komen drijven als we aan de slag gaan. (Versnellingspook stuurkolom voelt wel erg soepeltjes, die vind ik wat spannend). Maar goed, het begin is gemaakt…

Nog wel even goed wassen en poetsen later…



20250404 Rondom gewassen
Stickers eraf en nu alles goed gewassen; dat ziet er heel anders uit. Het begin van enige trots alvast ! Toch wel heel wat meer auto dat het Kadettje… Ook wielbouten gescoord en alles fatsoenlijk vastgezet. Krijg alleen de achterklep niet meer open… Maar dat geldt ook voor de vordeursloten… Nog genoeg te doen. Morgen met de motor aan de slag met Lon.



20250405 Werken aan het blok – 1
Het was nog fris vanmorgen toen we begonnen, maar uiteindelijk ook in de zon aan de koffie. Vandaag was vooral een dag van onderzoek en kijken wat er besteld moet worden.
– Er zit voldoende olie in, maar die komt nog niet tot in het kleppendeksel-huis. We hebben wel de pakking daarvoor wel al gevonden in een complete bijgeleverde set, blijkbaar.
– Voor het water lijkt ook alles aanwezig: 2 rubberen slangen, klemmen en de radiator.
– De brandstof toevoer was een uitdaging, maar uiteindelijk zat de carburateur vol: slag aan filter, brandstotpomp open gehad, eraf gehad, alles doorgeblazen, maar na alles geprobeerd te hebben bleek dat het stangetje onder de ‘nokkenas’ onder in het blok was geplaatst in plaats van erboven op: opeens hadden we een mooie fontein. Wel meteen de lelijke pakking er tussen uit ende originele uit de set er tussen gezet.
Elektra om te vonken was ook een zoektocht: Na alles goed gezet te en doorgemeten te hebben, lijkt de bobine defect. Lon kijkt of er een 6V moderne ontsteking beschikbaar is zodat ie zuiverder loot en makkelijker is af te stellen, anders proberen we een nieuwe bobine.

Als we deze vier opgelost en aangesloten hebben, zou ie moeten lopen. Setje bougie-kabels is daarvoor ook nodig. Mooi dat er voor deze oude auto’s nog zoveel leverbaar is bij specialisten. Daar betaal je dan voor, maar er is vaak wel een oplossing, zodat we hem hopelijk een volgende keer aan de gang krijgen als alles binnen is. > Bobine, bougiekabelset, condensator zijn besteld. Contactpuntje zat er nog een nieuwe bij.



In de middag kwam Rob meteen even kijken met stalen voor een nieuwe tapijtset. Met zijn handigheid ook meteen de hele achterban k eruit gehaald, maar die krijg ik niet schoner dan dit (wash, terpentine, Groene zeep). Meteen maar eruit gelaten om te kijken of we via de achterbank de achterklep open krijgen, want die gaat niet meer open… Ik zie het, maar krijg het nog niet opgelost, en de constructie is zo dat een arm toch te kort zal zijn…



20250406 Te weinig tijd gehad
Ik had grote plannen met de mattenset en de letters, maar het is er niet van gekomen… Wel de achterklap open gekregen door een kier onder het achterbank-rugleuning-paneel, met een zelf gefabriceerd stuk gereedschap. Inmiddels een noodoplossing aangebracht waardoor de klep netjes open gaat, maar op slot wordt een ander verhaal. Ook een foto gemaakt van het prachtige onderhoudsboekje met uitgestanste kader in de voorkant: na elke 1000 km beurt de pagina eruit scheuren en dan is de volgende beurt-km-stand weer netjes in beeld.



20250411 Letters erop
’s Avonds na het werk vaak geen puf meer, ook niet voor kleine klusjes en dus tot vandaag gewacht om de letters er met twee componentenlijm op te zetten. De balken houden een nachtje de druk erop, zodat e echt goed vast zitten. Ondertussen zijn de onderdelen binnen gekomen, dus binnenkort hopelijk een serieuze update alhier…



20250419 Hij liep, efkes op remvloeistof
Voordat we iets anders doen, eerst weten of het de moeite waar is: vanmorgen alle nieuwe onderdelen voor de ontsteking erop en hij wilde eigenlijk meteen de eerste keer al. Nou als volgende stap wat slangen werk regelen, zodat de motor wat langer kan lopen om goed af te stellen. Maar voor nu blij dat de eerste belangrijke ‘milestone’ is behaald.



20250428 De voorpijp is er alvast
Vandaag een hele dag vrij genomen: lang weekend Leidschendam en daarna meteen door naar Opel Klassiek (Marktplaats) in Dinxperlo voor de voorpijp. Lastig als je niet weet wat je zoekt omdat ie gewoon ontbreekt. Maar aan de hand van onderstaande foto hoop ik de juiste meegenomen te hebben, (1200-1500-1700 cc zijn anders???) We gaan het zien. Demper heb ik maarliefst 3 en wellicht dat een handige buurman de eindpijp kan maken…



20250501 Nie mijn ding, en dus een beetje trots
Ik kan gruwelijk genieten van oldtimers, maart eraan sleutelen is niet voor mij weggelegd. Ik heb er gewoon te weinig ervaring mee. De druk om onderdelen te vinden, de afhankelijkheid van anderen en het geduld voor er van genoten kan worden maken dat ik beter iets klant en klaars kan kopen. Maar dat heb ik n iet gedaan. Lon wil hem aan de gang maken, maar de rest moet ik zelf doen: hele goeie deal natuurlijk ! Dus moest ik vandaag aan de slag:


1. De gescoorde voorpijp van uitlaat eronder gaat niet zo makkelijk. Je hebt een brug nodig om de bocht te halen en/of de stuurstang moet even los, maar omdat ik niet onder de auto pas (niemand overigens) durfde ik dat nog niet alleen
2. Vervolgens de riem en de koel-propeller terug geplaatst en de radiator gemonteerd en aangesloten
3. Als laatste de ontvangen slangen voor de verwarming met veel moeite aangesloten: kachel los, slangen door de gaten, onder het dashboard aansluiten, kachel met heel veel moeite terug plaatsen en weer vast zetten: kon niet anders omdat er geen ruimte was om de kachel te laten zitten. Het is op zich gelukt, maar de slang zit gedraaid en kan alleen maar goed gezet worden als ik alles opnieuw doe… Da’s sund. meer dan sund…

Toch een beetje trots

20250502 GNDJ
Vandaag met de uitlaat begonnen: zonder brug, met nog te dikke buik, maar gelukkig goei gereedschap is het gelukt. Daarna de slang los kunnen draaien (gewoon met steeksleutel ipv schroevendraaier) en even gekeken of ik de oude benzine eruit kon laten lopen, maar da ging nie zo hendig als ik hoopte: de leiding zit 8 cm hoger dan de bodem van de tank.



20250503 Vuurspuwen met Luuk en Lon
Luuk heeft er voor geleerd is jong en enthousiast en ziet veel. Samen hebben we veel dingen opgehelderd. Later kwam Lon nog en heeft ie warempel al even gelopen, maar de benzine was te oud.
1. Versnellingspook deed niet veel, maar was ook nog niet aangesloten: 5 minuten klusje
2. Deze linker schokbreker zit nog niet vast
3. De banden zijn nieuw en ongebruikt, maar wel nieuw van 2004 zo te zien…
4. We hadden een gat over: daar hoort een watertemperatuursensor in: voorlopig gewoon een dop, want precies die ‘klok’ ontbreekt
5. Luuk kwam de remmen mee ontluchten, maar de remnippels van 87 cent ontbraken… (Raar half werk allemaal)
6. Daar mag de handremkabel naartoe, maar ik mis het voorstel deel helaas
7. De rubbers van de stabilkisatorstang zijn al vervangen; alleen nog even vastzetten die twee delen
8. Luuk heeft 12 liter brandstof uit de tank gezogen; 5 liter verse, maar vermengd met 7 liter oude gele van het merk Uriné
9. De nieuwe antenne zat er zo in, maar voor de sier, want ik denk niet dat die radio er terug in past

De timmerman was er ook nog, dus het was gezellig koffie drinken in het zonnetje. Veel kunnen uitzoeken en oplossen, en vooral dus laten lopen op die oude benzine: een seconde of 20 enigszins rustig met soms vlammen tot aan de openstaande motorkap, dat wel…



20250506 Op excursie in Berghem
Ad reageerde op mijn oproepje in een FB Opel Groep: op 10 minuten rijden werd ik gastvrij ontvangen en kon ik naar hartelust foto’s maken; dan kan ik zelf weer dingen oplossen omdat ik nu wat referentie heb. 1-3: Die verwarmingsbediening lijkt bij mij toch niet helemaal compleet. 4-5: Hoe zit de remkabel precies. 6: Stabilisator connectie. 7-9: Uitlaat ophanging. En even twee zeer uitgebreide handboeken mogen lenen die ik snel weer terug wil brengen. Heel fijn om zo dichtbij een extra vraagbaak te hebben ! Kei bedankt Ad !



Ook Andreas uit Duitsland hielp en stuurde vroeg in de ochtend al wat foto’s.



Na een zoektocht via Autoservice Heesch, Adje vd Oever in Herpen, AdCar in Berghem en Pehavo in Oss ben ik uiteindelijk bij mede-P1-eigenaar Ad in Berghem geslaagd: hij was zo aardig om de lastige onderdelen van zijn voorraad blokken te schroeven op zijn klus zolder. En zo kon ik de verwarmingsslangen aansluiten en de slangen van het vacuumsysteem voor de Olymat aansluiten. (een rubberslang was al aangesloten op de ‘onbereikbare’ balg achter de grill, dus die heb ik nog even aangesloten. Wil ik wel vervangen voor zo’n degelijke slang met ijzerdraad, zodat de slang niet dichtgelopen kan worden. Maar wellicht heb ik wat overdreven met die stevige variant.

Revisie-setje voor de carburateur is nog onderweg, dan kan die ookgefixt worden en kan er serieus stationair getest en afgesteld worden. De radiator is als test gevuld met 7.5 liter water en er lekt nog niets. Zoals Lon zei vandaag: Ik kan nog ooit ‘Chef Werkplaats’ worden… 😉



20250521: Vooruitgang. Of toch niet…
Meteen na het werk even tijd om de deurstrips te plaatsen. Ze passen prima, maar het is een ander (industrieel) profiel en ze zijn spierwit. Wel beter dan roestige randjes. Daarna de claxon netjes aangesloten (90 graden gedraaid zodat ie naar voren wijst), maar hij doet het nog niet: dan heb ik nog niet zo veel aan die nieuwe kabelboom. Ruitenwissers willen ook nog niet bewegen…



20250529 Incomplete Revisieset...
Voor 42 euro een revisie-setje voor de carburateur besteld, maar er ontbreken 4 cruciale onderdelen. Bij navraag zijn twee onderdelen nog voor 30 euro bij te bestellen en de andere twee zijn niet leverbaar (Accelleratiepomp-ring en filtergaasje). Lekker duidelijk weer. Eens kijken wat Lon er van kan maken… Als dat lukt kan de motor afgesteld worden en kijken of alles (koeling, verwarming) ook goed werkt…



20250602 Meters maken met Mark !
Hij was vers terug van ‘Wörtersee’, maar met een drukke week voor de boeg, toch alweer klaar om te helpen vanavond. In anderhalf uur veel meters kunnen maken:
1. De auto op bokken gezet zodat mijn hoofd eronder past: blok komt dan ook wat hoger en dat werkt fijner. Staat een stuk stabieler dan ik vooraf dacht.
2. De handremkabel heb ik van Ad gekregen, maar die is denk ik van zijn Kapitein, want die is 39 cm te lang en heeft een klemmetje te veel. Ga ik even bij hem checken en dan netjes terug geven en. de goede ergens bestellen.
3. De handremkabel moet nog wel nodig gesmeerd worden want de hele huls gaat mee op en neer: zal ook nog op een of andere manier vastgezet moeten worden…
4. Even met de uitlaatdempers liggen vechten: de onderste is nieuw (maar een voordelig exemplaar wist mark), maar hij past wel om de pijp en de ophangstrip past ook: nog even wat uitlaatpasta scoren, dan kan die er op zich ook onder. Klemmen passen nu ook gewoon 😉
5. Dit was even lachen… Ik kreeg de ontluchtingsnippels er niet in omdat er keurig een afdekdopje in zat. Inmiddels zitten ze. Achter zaten ze al goed, maar lekte het toch omdat de leidingen gewoon nog niet vast waren gezet door de restaurateur.
6. Als laatste nog snel even naar de deurstop gekeken. Achteraf had ik hem zelf wel al goed geplaatst, maar ik durfde niet door te duwen. Mark wel en nu werkt het zoals het hoort. Nog wel even wat vet ertussen zodat het wat soepeler gaat. Simpel ijzeren onderdeeltje van 12×1,5 cm kostte maarliefst 62 euro. Fijn dat ie nu zijn werk doet.



20250614 Meters maken met Luuk
Vandaag wat praktische dingen gedaan met Luuk, maar ook wat dingen uitgezocht zodat een beslissing gemaakt kan worden. Remmen zijn ontlucht (1), knalpot hangt onder de auto (2), Botjes in kofferbak afgeknipt (3) en de parkers in de wielkasten gevijld en gebitaxt (4), ook het nummerplaatlampje aangesloten, maar die bleek continue te branden… (5), De mistlampen zaten vol met roest en werken niet, mooi laten zitten voor de sier (6), ook hebben we de ruitenwissers nog niet aan de gang (7) en weten we nu zeker dat de mooi oude Philips radio nog wel werkt, maar niet meer past (8). Op die plek moet iets van een stripje komen, en dan kan daar het nieuwe gevarenlicht schakelaartje geplaatst worden… Als laatste de stabilisator-connectors weer aangebracht. Kleine dingen die ik deels ook zelf kan doen, maar leuker zijn met twee. Toen we klaar waren zagen we dat de versnellingsbak opeens lekt, we zijn daar helemaal niet geweest, dus we weten niet waar dat opeens na 10 weken vandaan komt…

Nu is echter het wachten op Lon en de carburateur: eerst maar eens kijken of we hem echt goed aan de gang krijgen, als de halfautomaat dan oom werkt kan er in principe gereden worden, want dan start, loopt en remt ie. Daarna pas weer verder met de rest… Geduld van deze heer wordt danig op de proef gesteld door drukte, eigen onkunde en afhankelijkheid van anderen. Ik wist het, en nu weet ik het zeker…: Voor mij geldt: eten wat gaar is en kopen wat klaar is.



20250618 Ut Lupt !
4 dagen later een stuk hoopvoller opeens. Lon had hem redelijk vlot aan het lopen en stationair doet ie het al erg mooi rustig. Nog weinig af hoeven stellen. Wel nog een ratel in het kleppenhuis, dus dat moeten we nog een keer afstellen, evenals de exacte timing. Met het luchtfilter erop liep hij beter. Inmiddels gewoon vanaf de bank te starten. Fijn, nu door naar het schakelen. Als dat ook nog meevalt rijden we binnenkort…



20250622 Kleine klusjes
Het is geen post waard, maar toch wat vooruitgang vandaag: Handremkabel ontvangen en gemonteerd, dus nog kan ie in feite van de bokken af (op de eindpijp na), accu vastgezet, radiator nogmaals doorgespoeld (water wordt al helderder) en de shake gemonteerd; de kabel is echter zo verroest in de leiding dat daar nog wat werk aan is qua smeren…



Kliko-vulling?

Er is van alles bijgeleverd, maar als we daar 5% van gaan gebruiken hebben we het goed gedaan. De rest even bewaren tot einde project en dan alsnog naar de oud-ijzer-boer of de kliko in.



20250510 Hulp van Facebook voor de vacuumslangen
Ik had van Ad prachtige boeken mogen lenen, maar er staat niets in over de Olymat Halfautomaat. Een van de leden van de grootste P1 FB groep (en die zijn er veel) was zo aardig om alles online te zetten. Dat helpt.



Er volgen nog wat meer clusters met Olymat info, want dat is de volgende horde die genomen moet worden… Marketing en techniek door elkaar: Allemaal opkrikken voor groot



Veilig thuis

20250402 Wel ongezond zo’n oldtimer: Zaterdag met Lon ontbeten bij De BurgerKing en vanavond uitgebreid gedineerd met DirkJan bij de McDonalds… Maar hij is veilig thuis gekomen, dik 4 uur over gedaan al met al, maar alles goed gegaan.



Aankoopfoto’s

20250329 Zoals altijd eerst maar eens met de föhn en de stickerverwijderaar aan de slag, daar kan ik niet tegen. Dan eerst maar eens kijken of we hem goed aan de gang krijgen, die Opel 17R4A. In feite is hij dan prima om mee de weg op te gaan, maar er zijn nog wel wat klusjes om hem af, netter en naar mijn zin te maken…



Verkoopfoto’s

Er moest flink gepoetst gaan worden binnen, maar alles voelt nog erg degelijk (ramen, klinken, ontgrendelen, stuur, handschoenenkastje), het hemeltje is strak en wat er al aangedaan is lijkt goed en degelijk aangepakt. Mattensetje kan ook geen kwaad, maar vooral die stickers eraf…


Dit is al gedaan:
Nieuwe remmen
Nieuwe hoofdremcilinder
Motorblok gereviseerd
Nieuwe waterpomp
Nieuwe kabelboom
Inclusief gevarenlicht
Gereviseerde dynamo en startmotor 6v
Originele radio aanwezig
Nieuwe accu
Nieuwe continental classic banden
Electra werkt allemaal
Alle sleutels erbij



Met trekhaak voor de Eriba

Met trekhaak (alles 6V), maar ook met centrifugaalkoppeling (Olymat / Halfautomaat), dus in theorie kan de Eriba er wel achter, en dat is toch het gewenste totaalplaatje, al gaat het niet vaak voorkomen. Eerder maakte ik in Photoshop de combi al even, met die 1955 versie in dezelfde Sahara gele kleur. Kan nu hetzelfde, behalve dat de Eriba niet meer mee op kleur meer hoeft te zijn, merk ik nu.



Andere P1’s

De P staat voor Panorama (van de voor en achter ruit) en Olympia is de naam doordat de eerste Olympia werd geïntroduceerd in 1936 ter gelegenheid van de Olympische Spelen toen in Berlijn. Die rode heeft veel projectfoto’s en dus nuttig. Die zwarte heeft maar liefst 80 foto’s van hoe netjes het – puur in theorie – zou kunnen worden…



Andere Sahara-Gele P1’s

Screenshot



Brochures



Instrumenten



Technische gegevens

De Olympia Rekord ging met de Amerikaanse mode mee met zijn panoramische ruiten en vele chroom. Het benadrukte een geheel nieuw, groter koetswerk. Ten opzichte van zijn voorganger was hij 20 cm langer, 4 cm lager en 6 cm breder geworden. Er kwamen tweekleurenschema’s, banden met witte zijkanten, een ruimer interieur en dito kofferbak. Er kwamen twee- en vierdeursversies en drie- en vijfdeurs stationcars. Naast de 1500 cc motor kwam nu ook een tot 1700 cc opgeboorde versie ter beschikking, die 55 pk leverde bij 4000 toeren per minuut en een topsnelheid gaf van 135 km/u.

Vanaf 1958 kwam een halfautomatische versnellingsbak beschikbaar, de “Olymat”, of beter gezegd: de Fichtel & Sachs “Saxomat”. Auto’s die hiermee waren uitgerust, hadden geen koppelingspedaal nodig; men kon schakelen en wegrijden dankzij de centrifugaalkoppeling en tijdens het rijden schakelen zodra het gaspedaal werd losgelaten, doordat middels het vacuüm in het inlaatspruitstuk werd ontkoppeld.

Door al deze nieuwigheden was de P1 aanzienlijk duurder geworden dan zijn voorganger en dat kon klanten gaan kosten. Daarom kwam er een uitgeklede versie met verkleinde motor op de markt, de Opel 1200, die tot 1962 zou doorlopen. De Rekord P1 werd een doorslaand succes, in drie jaar werden er ruim 787.000 geproduceerd. Hoeveel knieën er bezeerd zijn aan de puntige, ver naar binnen stekende A-stijl is niet bekend. De productie startte in 1957 en stopte in 1960

Engine:Four-stroke straight-four engine
Bore × Stroke:85 mm × 74 mm (3.3 in × 2.9 in)
Displacement:1,680 cc (102.5 cu în), 2 kleppen per cilinder
Max. power:55 PS (40 kW) at 4000 rpm
Max. torque:120 N⋅m (89 lb⋅ft) at 2100 rpm
Compression ratio:7.25 : 1
Fuel feed:Opel downdraft carburetor (licensed from Carter) with 30 mm Ø
Valve gear:Two overhead valves per cylinder, cam-in-block, pushrods and rocker arms
Cooling:Water-cooled
Transmission:3–speed manual, column shift
Front suspension:Double wishbone suspension with balljoints, coil springs, and hydraulic dampers
Rear suspension:Live axle with semi-elliptical leaf springs and hydraulic dampers — Caravan has an extra leaf
Brakes:Hydraulically activated drum brakes, Ø 200 mm (Caravan rear Ø 230 mm)
Body and chassis:Steel unibody chassis with steel body
Track front/back:1,260 / 1,270 mm (49.6 / 50.0 in)
Wheelbase:2,541 mm (100.0 in)
Length:4,433 mm (174.5 in) > Lengte 443 cm, breedte 161 cm en hoogte 149 cm.
Unladen weight:910–975 kg (2,006.2–2,149.5 lb)
Top speed:130–132 km/h (81–82 mph)
0–100 km/h:20–22 s
Fuel consumption:10.0–10.5 l/100 km – Euro 98 – 40 liters
Motoroliecapaciteit3L
Koelvloeistofcapaciteit8L



Links



Leveranciers