Je bekijkt nu Ierland – 2022

Ierland – 2022

• Berichtcategorie:3. Reizen

Er waren andere plannen, maar met alle onzekerheden rondom Covid bleven we maar dichterbij. Griekenland staat ook nog op het lijstje, maar het werd toch eerst Ierland. Met de auto en vier overtochten was het plan; konden we meteen Londen meepikken een paar dagen. Puur vanuit gunnen een prijs opgevraagd, maar die was 35% duurder dan nodig (en toen ik zelf met booking.com aan de slag ging, zaten we niet in hotels maar leuke huisjes zoals je wenst in Ierland…) Dat was echt een te groot verschil met te weinig toegevoegde waarde. Werd wel een rit van 3.500 km en om vanuit Ierland naar huis te komen kostte 2 onnodige dagen. En dus, Londen in de ijskast, vliegen en auto gehuurd. Niet goedkoper, maar wel veel effectiever. Negen dagen voor een rondje Ierland was helemaal prima. Onderstaande kaart klopt niet helemaal, omdat we links wat meer die kustlijn van de Wild Atlantic Way hebben gevolgd.

We begonnen in Dublin en zijn tegen de klok in ons rondje gaan maken. Al met al bijna 1200 km gereden.

Dublin

Een mooi jongeren hotel net buiten het drukke stadscentrum van Dublin, gelegen aan een mooi plein met supermarkt, cafe met muziek, eettentjes en fietsverhuur. Een soort Strijp-S in het klein. Mooi herontwikkeld, net als ons hotel The Generator dat vroeger deel uitmaakte van de Jamesons whiskey destilleerderij die er recht achter lag. Dag 1 alles gelopen, maar ivm hielspoor op dag 2 fietsen gehuurd en zo veel kunnen zien. Trinity College Library, De tuinen van Saint Patricks Cathedral, Dublin Castle, Saint Stephens Green Park, Shoppen in Grafton Street, Temple Bar en de oudste pub van Ierland sinds 1198: The Brazen Head. ’s Avonds in The Cobblestone live muziek met het hele gezin een Guinness en een Jameson proberen 😉

Guinness, Jameson en pubfood

Alles moest geprobeerd worden en dat hebben we gedaan. Steeds pubs opgezocht met live muziek en dan daar gegeten en gedronken. Niks mis mee !

Saint Stephen’s Green bezochten we na een goede lunch bij Starbucks: goed als in lekker, niet gezond. Ook dit park had net als veel andere plekken in Ierland een opvallende serene rust over zich.

St. Stephen’s Green; een mooie luchtfoto van Wikipedia

Saint Patricks Cathedral en de mooie tuin. Toen wij er waren konden we helaas niet naar binnen; niet zoveel geleerd dus… Daarom heerlijk rustig in de tuin in de schaduw op het gras gezeten met een flesje water: het was warm…

Dublin Castle: Omdat we fietsen gehuurd hadden even langs gefietst en gewandeld… Wil je er meer over weten: Wikipedia

Live muziek in de pub. In de bekende cafe’s zitten ze er als ingehuurd bandje, maar vaak ook komen de muzikanten gewoon bij elkaar om samen te spelen. Geen vergoeding of gratis drank, want dan zouden ze daarvoor komen, maar puur samenspel door enthousiastelingen. In Dublin en Tipperary met een drankje zitten genieten van deze muzikanten.

De eerste drie zijn opgenomen in The Cobblestone; het was wat later op de avond en er was geen aandacht meer vanuit de pub. Dan een kort fragmentje vanuit Temple Bar en als laatste enkele stukjes opgenomen bij The Forge Pub in Tipperary. Puur om even een indruk te geven, zolang als het erop mag staan van YouTube…

Trinity College Library – Dublin

In Dublin was er maar 1 echt doel en dat was de Trinity College Library bezoeken. Daar had ik vooraf al kaartjes voor geregeld en dat was zeer de moeite waard. Na op zich interessant voorspel is het de imposante ruimte die alleen telt. 64 meter lang, 12 meter breed, 2 verdiepingen en 200.000 boeken. En alles wat ik mooi vind staat er in: Een originele Astronomicum Caesareum (een van de 111) en beide boeken van Sacrobosco. Lees meer over deze prachtige bibliotheek op Wikipedia.

Even 1 foto van internet geplukt om de schoonheid zonder andere vakantiegangers te tonen…

En natuurlijk The Book of Kells een prachtig en super vroeg werk dat enorm rijk is geïllustreerd. Een manuscript dat waarschijnlijk rond het jaar 800 (!!!) al is gemaakt. Uniek voor daar en mooi qua illustratiestijl. Van het originele boek zelf mochten we geen foto’s maken… Lees er alles over op Wikipedia

Eerder bezocht ik al de prachtige bibliotheken van het Strahov Klooster en het Clementinum in Praag. Ook zeer de moeite waard. De bibliotheek van Museum Boerhaave en die van de Universiteitsbibliotheek Leiden, zijn minder fraai, maar daar mocht ik wel fraaie boeken inzien.

Wild Atlantic Way

De Wild Atlantic Way is 2600 km lang en gaat helemaal langs de westkust van noord naar zuid. De Route66 van Ierland. Vanuit Dublin moesten we naar Letterfrack, maar we zijn expres iets hoger begonnen om zo zeker een stukje van die ‘Highway’ mee te pikken. Later bleken we hem nog enkele keren te gebruiken. Op zich aardig aangegeven onderweg en hier en daar zeer de moeite waard. Je kunt niet continue direct langs de kust, maar er zitten prachtige uitzichten bij. Zeker even in duiken: zeer de moeite waard: Wikipedia of vooral deze site is mooi.

Letterfrack

De lama, het varken en de geitjes liepen op deze ‘boerderij’ in onze voortuin. De katten en het hondje kwamen gewoon naar binnen. Een heel huis voor ons viertjes was ruim genoeg. 500 meter lopen naar de country store en nog 500 meter naar de ingang van het bezoekerscentrum van Connemara NP.

Diamond Hill beklimming in Connemara National Park

Landschappen zijn lastig op de foto vast te leggen: de diepte ontbreekt. Het laat dus totaal niet zien hoe hoog die berg was, hoe nietig haar beklimmers en hoe prachtig de uitzichten. Zelf gaan proberen zou ik zeggen: het drone filmpje geeft al iets meer indruk…

Deze foto is genomen vanaf het meer van Kylemore Abbey: Rechts zie je de berg Diamond Hill van 442 meter hoog. Deze hebben we beklommen. Een prachtige tocht. Lees er meer over op Wikipedia

Er vlogen wat stiekeme drones rond (Hebben ze een nieuw bordje voor uit moeten vinden, om dat te verbieden….) Dit filmpje, gevonden op YouTube, geeft een mooie indruk.

Kylemore Abbey

Op weg naar onze tweede accommodatie kwamen we er al langs. En na onze flinke bergbeklimming zijn we hier ook nog ‘even snel’ gaan kijken. Een oud kasteel omgevormd tot klooster met prachtig klein kerkje en ommuurde tuin prachtig gelegen onder aan de voet van de berg en aan de andere kant ingeklemd door een meer. Lees er meer over op Wikipedia.

Links onderin Kylemore Abbey, genomen vanaf Diamond Hill

Dogs Bay Beach – Connemara

Een goede tip van de taxichauffeur die ons naar de huurauto bracht. Een prachtig uniek prive strand. Honderden meters lang en ook nog eens erg breed. Het was er niet druk terwijl het prachtig weer was. Een prima tussenstop was dat ! Lees er hier meer over, met extra foto’s.

The Burren

Van Connemara naar de kliffen van Moher gaat de weg door The Burren: niet vast te leggen op foto en al helemaal niet op smalle kronkelweggetjes waar je nauwelijks kunt stoppen. Wel heel bijzonder. Kan me voorstellen dat hier films zijn opgenomen, zo anders als het er hier uit zag met al die ‘gestileerde’ rotsen en bergen…

Foto van internet geplukt om toch te tonen hoe onze rit door ‘The Burren’ eruit zag.

Galway

De ‘Galway Girls’ worden meer dan eens bezongen, maar het stadje kon ons niet zo bekoren. Rondje gelopen, prima (Italiaans) geluncht en toen weer verder…

Kliffen van Moher – Doolin

Hier hadden we de netste accommodatie met een super aardige uitbater: alle kamers zeezicht en dus konden we de kliffen vanaf ons bed zien. De volgende ochtend zijn we eerst met de boot 14 km zuidwaarts gevaren om zo van onderaf de imposante 120 meter hoge kliffen te bewonderen. Voor een fractie van de prijs van dat tochtje kun je de kliffen ook vanaf boven bekijken, en dat was toch wel even veel indrukwekkender. In de avond gegeten bij Gus o’Connors pub in ‘het centrum’ van het dorp. D’n Handwijzer op zijn Iers…

We zouden ook nog naar Inis Oirr gaan, een van de 3 Aran Islands, maar de boten waren vol volgens het online boekingssysteem… Vanaf de kust konden we het scheepswrak op het eiland zien liggen

Wederom andermans beelden, maar ze geven zo’n mooie indruk !

The English Market – Cork

In Ierland zijn geen snelwegen, niet veel in ieder geval en in het westen vielen de reistijden goed tegen. De routes waren wel prachtig en dus niet erg. Maar om dan 180 kilometer af te zakken om vervolgens weer 100 km terug naar boven te rijden voor onze slaapplek moesten we wel even goed overwegen. De kids wilden wel naar Cork en zo geschiedde. Na al die mooie natuur kon – net als Galway – ook deze stad Cork ons niet echt enthousiast krijgen. De gebieden zijn mooi, maar de stad zelf is niet heel speciaal. Het enige echte doel dat we hadden was de English Market en daar hebben we dan ook heerlijk geluncht. Daarna op tijd naar Tipperary, want “It’s a long way to Tipperary…”

Tipperary

funVooraf zei ik tegen de kids dat dit wel eens een wat saaiere accommodatie kon zijn, maar niets was minder waar: super klassieke inrichting met ontvangstkamer, restaurant en ontbijt gedeelte en daarnaast een hele oude pub waar in de avond 10 muzikanten samen kwamen spelen. Het bleef heerlijk warm en dus ook hier weer genieten met een drankje erbij.

Cahir Castle – Cahir

Er waren in de regio vele kastelen, maar internet helpt dan toch om een mooie te kiezen. Ook nog eens op de route en dus prima. Bij aankomst was er een farmers market met live Ierse muziek, een mooi park erbij. In het kasteel waren riddergevechten voor de jongste kids en naderhand heerlijk gesmuld bij een koffietentje aan de overkant. Lees meer over Cahir, het Kasteel of bezoek hun site

Wicklow Mountains National Park – Avoca

The Meetings heette deze B&B: aan een driesprong waar twee beekjes bij elkaar kwamen. Keurig verzorgd en mooi gelegen. Wel warm die dag…

Glendalough Visiter Centre

Net als in Connemara leverde het bezoekerscentrum een kleine maar prima indruk. Twee meren en een aangelegd pad zorgde ervoor dat we ze beiden even gezien hebben. Voor de lokale bevolking een zondagse picknickplek. Beetje druk omdat het toeristisch was: niet druk, maar wel meer mensen bij elkaar dan in de rest van de vakantie samen… Lees er meer over op Wikipedia. Saint Kevin’s Abbey was een prachtige verrassing met de ronde torens, de ruïnes en de vele grafstenen van soms honderden jaren oud.

Bekijk meer fraaie drogbeelden op YouTube. Deze of deze bijvoorbeeld

Bray Beach

We hadden een late vlucht en dus nog een hele dag. Na Glendalough doorgereden richting Dublin en gestopt aan het strand van Bray: Alleen maar kiezels, maar wel een aardige boulevard met kraampjes en restaurants. Daar dus ook geluncht voor we de huurauto in gingen leveren.

(Te) Goed gegeten

Zoveel als het kon heb ik lokale specialiteiten besteld: Worstjes met stew, een flinke lamsbout met handvat en lamskoteletten, immer met ‘mash and veg’ in plaats van friet en sla. Heerlijke muntsaus voor over het lamsvlees. De traditionele fish and chips is leuk voor 1 keer… De Philly Steak Sandwich en chicken-burger van de kids deden het ook prima.

Onze accommodaties

• The Generator – Dublin: Officieel een hostel en ja dus lekker jeugdig op mij na dan, maar vooral mooi gelegen met leuke faciliteiten in de directe omgeving.
  • Letterfrack Farm – Connemara NP > Echt een Iers huisje met verzamelde ouwe meuk, maar daardoor wel uniek. Wel gewoon friet sen zo en vlak bij het dorpscentrum en de entree van het nationaal Park
  • Gaoth na Mara in Doolin bij de Kliffen van. Moher > Zeer netjes, nieuw, schoon en supergastvrij huis met zicht op de kliffen vanuit elke kamer. Dikke aanrader !
  • BallyGlass Country House in Tipperary > Ik zei tegen de kids dat dit de saaiste boeking zou zijn, maar het tegendeel bleek waar: mooie kamer, super klassiek ingericht, gave pub erbij met live muziek, a la carte ontbijt en een heel vriendelijke uitbater.
  • The Meetings B&B in Avoca (Wicklow Mountains NP) > Prachtig gelegen aan het water, niets mis mee op zich, maar het was te warm en daarom matig geslapen deze ronde…
The Generator, ons hostel in Dublin.

Tips en Adviezen

• In Nederland tel je voor 100 km een uur. In Ierland kun je gerust 2 uur tellen. Snelwegen zijn er nauwelijks. Zeker in het westen gaat het erg langzaam over de prachtige hobbelige en bochtige weggetjes.
  • Galway en Cork vielen ons tegen: het ruige westen met veel natuur is veel mooier. Zeker als je die eerst hebt bezocht. Het gaat vaak over de gebieden die mooi zijn, niet zozeer de plaatsen zelf…
  • Ierland was voor ons alle vier nieuw: geen reisgids deze keer dus, maar iets meer avontuur. Mooie meevallers waren de beklimming van Diamond Hill in Connemara NP en het bijzondere kerkhof in Wicklow Mountains NP.
  • Met de boot naar de onderkant van de kliffen in Doolin kostte ons 100 euro, maar is lang niet zo indrukwekkend als het uitzicht van bovenaf voor slechts 10 euro
  • Eigenlijk ben ik er blij mee: binnen 45 minuten van auto parkeren tot aan het ontbijt achter de douane… Dus lopen, busje, beveiliging, douane, alles samen krap drie kwartier. Paniek om niets dus en voor niets te vroeg op de nationale luchthaven. Dan hadden er ook nog wel koffers meegekund eventueel… Maar goed: vooral blij dát het meeviel ! Alles voorspoedig verlopen.