Motorcycle Museum – Birmingham (UK)

Motorcycle Museum – Birmingham (UK)

  • Post Category:Motoren

De grootste collectie Britse motoren ter wereld, met zo’n 850 stuks. Direct naast de luchthaven, dus dat kwam mooi uit. Ik was er samen met Lon midden juli 2015. We waren in 2013 al samen naar Imola geweest voor de Mostra Scambio Imola in de tijd dat hij me flink had geholpen met mijn Ducati. Nu een vol programma met dit museum, licentiehouder Francis-Barnett bezoeken, Coventry Transport Museum, Stock Car Races in Northampton, Races op Circuit Silverstone en naar de Ford Dag in Gaydon, waar ik verliefd werd op de Ford Consul Capri.



Ariel (zoals mijn Ariel Red Hunter 350cc NH uit 1945)

Geen spijt dat ik hem weg heb gedaan, maar wel jammer dat ik hem niet meer heb. Toen we hier naartoe gingen had ik er net nog geen zelf. Een paar maanden later had ik zelf ook zo’n prachtige machine, De Ariel Red Hunter 350 cc uit 1945.



Brough Superior SS100

Een van de allerduurste klassiekers die er is. De suppoosten vertelden dat er niet lang voor ons bezoek een Brough Superior SS 100 was verkocht voor 180.000 pond, of 280.000 pond, dat weet ik niet meer…) Het is dan ook een werkelijk prachtige motor.

In het midden de Golden Dream, een van de allerwaardevolste motors ter wereld. “One of the most valuable motorcycles in the world the Brough Superior Golden Dream, which is the only example of George Brough’s show model for the 1938 Olympia show.[1] Handbuilt by Brough and Freddie Dixon, the Golden Dream has two pairs of horizontally opposed cylinders, one above the other, with two longitudinal crankshafts to give vibration free running. The two crankshafts shafts are geared together, with one driving the rear wheel and the other driving the oil pump and magdyno. Two Brough Dream Fours were built but World War II stopped development. The second Brough Dream has a black and chrome finish and is in private ownership.” (Wikipedia)

The Brough Superior Golden Dream (picture from Wikipedia)



Ook mooi, bijna alles mooi…



Francis Barnett

Ik had (toen) ook een Francis Barnett uit 1934 en dus had die ook onze interesse. We hebben zelfs de eigenaar van de merknaam opgezocht in Coventry (?) die het merk nieuw leven in wilde blazen. De manier waarop gaf ons niet heel veel vertrouwen en we hebben dan ook niet echt grote plannen meer gezien sinds toen…



Links

• National Motorcycle Museum Birmingham (Wiki)
• National Motorcycle Museum UK
• Coventry Transport Museum (ook bezocht, maar net geen eigen post waard…)
• Brough Superior SS100 (Wiki ENG) en NL versie
• The Brough Superior Golden Dream (Wiki ENG)