Je bekijkt nu Heinkel Tourist 103A-2 uit 1965

Heinkel Tourist 103A-2 uit 1965

  • Berichtcategorie:4. Motoren

Ik had ze al een keer staan bewonderen op de Klassieke Motorbeurs in Rosmalen en omdat de gewenste flattanker nu even niet gepast is (letterlijk en figuurlijk) én ik toch weer graag iets met een verhaal wil rijden is het deze Heinkel geworden: 175cc 4-taks met 4 handversnellingen die vlot naar de 80 gaat en daarna langzaam nog naar ruim 90: niet eens nodig. Deze is om zonder al die motorkleding lekker mee over de dijk te ploffen zoals ik altijd al het liefst do: Nu kan er nog een gezinslid mee ook nog: 70 is hard genoeg en dat haalt ie ruim. Da’s zat.



Hij is af !

Op de terugweg vanuit Middelbeers meteen in Eindhoven bij Louis van HSN de valbeugels voor de zijkant en de achterbumper gehaald. Nou is ie netjes en af ! Banden waren erg slap maar nu weer op volle kracht. Rustig 20 km om Schaijk gereden om de versnellingen even te testen. 1 en 4 gaat prima, maar en en 3 vinden is nog even wennen. Nou zitten er in de voorbumper ook nog twee gaatjes: even uitzoeken wat daar hoort te zitten…

Elektrische start in die tijd: geweldig ! En het werkt vooralsnog als een tierelier ! Nog even uitzoeken wat alle standen betekenen betreft het licht en van sommige knopjes nog even de werking achterhalen.



Alhoewel… Nog twee gaatjes over.

Ik had nog twee gaatjes ‘over’ in de voorbumper en wist niet waar die voor bedoeld zijn. De Facebook groep van Heinkel enthousiasten gaf snel antwoord:



Tijdgenoten

Past mooi bij de rode accenten van de Eriba caravan, die 10 jaar jonger is.



Ophalen

Blijft altijd spannend om zoiets heel in en uit de bus te krijgen. Pas als ie thuis is begint het leuke deel…



Kijken, kijken, wel kopen !

Deze gevonden op Marktplaats en is mooi opgeknapt met 2 lagen nieuwe lak en 3 lagen transparant er overheen: ziet er super strak en compleet uit. Ook blokje ziet er netjes uit en álles werkt zoals het hoort. Hieronder nog enkele marktplaats foto’s van Johan de verkoper:



Marktplaats

“Mooie heinkel scooter origineel Nederlands kenteken. 4 Versnellingen aan het stuur. Top 100 km/uur. Vorig jaar gestript, gestraald en opgespoten. 2k lak en 3 lagen blanke lak. Technisch in orde gemaakt carb gereviseerd; kop vervangen er kan nu loodvrije benzine in. Nieuwe remvoering. Motor start en schakelt en remt en rijd zoals het hoort. Geen gebreken.” > En dat bleek allemaal te kloppen tijdens de proefrit. Hij is echt prachtig. Schakelen even wennen, maar dat is met elke oude motor, Na 2 weken is het normaal…

Twee sets sleutels en een handleidinkje erbij. Alles werkt en ziet er nog keurig uit. Originele eerste kenteken geregistreerd op 1 april 1965. Kop aangepast voor Euro98.



Interessant

Niet voor mij bedoeld, maar wel mooi:



Geschiedenis volgens Wikipedia

The Heinkel Tourist is a motor scooter made by Heinkel Flugzeugwerke from 1953 to 1965. More than 100,000 were manufactured and sold.

The Tourist was sold as an upscale scooter. It was more expensive than a Vespa or a Lambretta, and was generally heavier, more comfortable, and more stable. It was available with a speedometer, a steering lock, a clock, a luggage carrier, and a spare wheel. It was referred to in England as “The Rolls-Royce of Scooters”and was advertised by a dealer in Massachusetts as “The Cadillac of Scooters”.

The Tourist had a tubular steel frame to which pressed steel body panels were mounted. The engine of the Tourist was mounted in the frame and drove the rear wheel by a chain enclosed in the swingarm. Thus sheltered, the chain ran in a sealed oil bath, extending its life and preventing any oil from contacting either scooter or rider. The engines used in Heinkel Tourists were 4-stroke while most other scooters of the time, including the Heinkel 150 light scooter from the 1960s, had 2-stroke engines.

Production of the final series of Heinkel Tourist, the 103 A2, began in August 1960.The telescopic forks of the previous series were replaced by a two-sided trailing-link fork late in the A2 production run. The rear body panel was restyled and was not interchangeable with those of earlier series.

55,000 Tourist 103 A2s were built before production of the Heinkel Tourist ended on 31 December 1965.



Geschiedenis volgens de clubpagina

Als we spreken over historie kan dit betrekking hebben op twee onderwerpen en wel de historie van het ontstaan van de club en de historie van de Heinkelscooter, (de “Rolls-Royce”) onder de scooters. Het is daarom het beste u eerst in het algemeen iets te vertellen over het onstaan van de scooters.  Direct na de capitulatie van Duitsland in mei 1945 werd in het kader van anti-nazifiezierung elke productie van oorlogstuig verboden door de geallieerden. Dit gold ook voor de firma van Ernst Heinkel, die vanaf 1911 al vliegtuigen produceerde, voor zowel de burgerluchtvaart als tijdens de twee wereldoorlogen,  militaire vliegtuigen. In 1950 werd dit verbod opgeheven en kon Ernst Heinkel weer voor de eerste maal na de oorlog een kijkje nemen in zijn productiehallen.

Heinkel produceerde niet alleen vliegtuigen doch ook o.a.  verbrandingsmotoren en motoronderdelen. In 1951 kreeg Heinkel opdracht uit Zweden van de fabriek Saab om  drie-cylinder tweetaktmotoren  te leveren voor de door hen ontwikkelde auto. Totaal 10.000 stuks. Tevens produceerde hij Heinkelmotoren voor de Tempo-Matador, de  Hanseat en Maico-Champion .Er kwamen op dat moment verschillende merken  en types in de handel, zoals Lambretta, Vespa, Zundapp, en natuurlijk ook de Heinkel. Er ontstonden clubs die tochtjes  organiseerden in het weekend. 

In alle delen van het land waren diverse clubs actief. Vooral  Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Utrecht hadden actieve Heinkelclubs. Ook was het zo dat veel eigenaars van scooters met vakantie gingen  op de scooter naar b.v. Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk of Italië.

Aan het einde van de jaren zestig kwam de klad erin. Velen konden toen een klein autootje kopen, b.v. een Heinkel Cabine of later de Trojan met de Heinkelmotor, Goggomobiel, Fiat, Daf, NSU etc. De scooter kwam in de schuur te staan, ging naar “de sloop” of werd verkocht.

Nu denken voormalige berijders nog weleens terug aan die tijd.  Vaak is het zo dat men opnieuw een scooter wil hebben, terugdenkend aan die periode direct na de oorlog. Er wordt dan gezocht en als men een scooter vindt naar wens, wordt deze gerestaureerd of opgeknapt. 

De nostalgie viert weer hoogtij. Deze tendens begint in de tachtiger jaren. Er worden opnieuw clubs opgericht, vaak met een onderdelenmagazijn, zodoende kan aan de vraag naar vervangende onderdelen worden voldaan. Heinkel Club Nederland is ontstaan uit een aantal enthousiaste  personen in 1994-1995.  In 1995 werd de club officieel opgericht met statuten en  huishoudelijk reglement. Sindsdien is het een actieve club die veel  activiteiten organiseert.



Plannen

Er zitten wat keurig nette gaatjes in het vers gespoten bodywork. Da’s zonde. Daar horen de valbeugels. Niet goedkoop, maar wel beschikbaar bij HSN dus die komen er in principe nog op. Even kijken of ik het wel mooi vind; anders verzin ik wel iets anders om die gaatjes af te dichten… Zie hieronder aan de zijkanten die ronde verchroomde buisjes:

Ook het stuurslot is defect: wel handig als dat werkt als minimale beveiliging bij korte ritjes, zodat er niet meteen een heel hangslot omheen hoeft…



Ok moi…

De Heinkel Kabine, of Trojan. Niet te betalen, maar wel prachtig mooi en vooral schattig…



Mooie oude handleiding

Deze zat erbij, mooie originele handleiding !



Nog altijd 1 op 30? (Met mij erop?)

20210828 > 1 op 30 zou ie moeten lopen. Vandaag volgetankt en een foto gemaakt: eens kijken hoe ver ie komt voor ie naar reserve moet… Tankinhoud is 11,5 liter, dus zou max 345km moeten zijn.


NOTE: Ter illustratie soms foto’s van Google geplukt (oa bij Kabine, kleuren en modellen) Mocht een foto onrechtmatig gebruikt zijn en wilt u deze hier verwijderd hebben, neem dan even contact op: dan pas ik het direct aan.



Links

• Heinkel Club Nederland
• Heinkel Klub de Kwakel
• Alle Modellen
• Leverancier in de buurt: Heinkel Service Nederland
• Heinkel Tourist op Wikipedia