Je bekijkt nu Maya Route – 2001

Maya Route – 2001

• Berichtcategorie:3. Reizen

Guatemala, Honduras, Belize, Mexico en weer terug naar Guatemala. Wat een prachtige rondreis was dat. Schitterende cultuur en bijzondere dorpjes bezocht rondom het meer van Atitlan. Hoogte punt was misschien wel de optocht bijwonen tijdens allerzielen in Chichicastenango. Voor anderen welling heel veel stapels met oude stenen…

Bekijk het reisverslag dat ik toen in 2001 maakte

Dit verslag bevat een kleine beschrijving, maar ook alle Google Earth punten die je hierboven op het kaartje ziet. Inmiddels hebben we alle foto’s van toen laten digitaliseren en op een regenachtige zondagmorgen is het een mooie taak om wat meer foto’s te delen. Vooral voor mezelf ook leuk om alles weer terug te zien.

Omdat het een grauwe dag was heb ik zelfs de oude home video erbij gepakt en enkele indrukken per video toegevoegd > wel van 4×3 omgezet naar 16×9, dus wel wat verlies…. (Alle foto’s zijn door mezelf geschoten, tenzij specifiek aangegeven) De reis in foto’s en video’s op reis-volgorde:

Guatemala Stad
Na de landing meteen door naar Antigua. Hier wil je blijkbaar niet zijn, maar we komen er nog terug later…

Antigua
Prachtig relaxed koloniaal stadje. Echt even rustig wennen met heerlijk eten en mooie ‘winkeltjes’.

• Wikipedia over Antigua: NL / ENG

Geweldige tuin voor ontbijt in het centrum van Antigua nabij het park

Chiquimula
Raar plaatsje was dit: niets te doen, maar een soort tussenstop om de juiste bus naar Honduras te nemen…

Honduras

Copan
Na heel eventjes in Guatemala te zijn geweest ging de reis door naar Copan. Een hele belevenis omdat we in Guatemala Stad een ongelukje hadden met een van de reizigers. Na een ziekenhuisbezoek van een paar uur konden we alsnog per openbaar vervoer naar de grens met Copan: door de jungle zat er een enorm niemandsland tussen dat in de regen achterop Jeeps overbrugd moest worden, maar wel voor 17:00 want toen ging de grens aan de andere kant van dat stuk niemandsland dicht. We hebben het gehaald… In de bus vrouwen met zakken vol kippen en we hebben ook gekletst met een paar Amish die daar woonden. Ook wie geen geld had mocht mee met de bus, maar moest op een plastic krukje in het gangpad zitten als er een betalende klant die laatste stoel kreeg. De bus zat vol !

Bij de Maya Site in Copan is een groot overdekt museum naast de overgebleven ruïnes. Mooie start met wat achtergrond informatie. We hebben er ook enorme condors zien vliegen met een spanwijdte van 2,5 tot 3 meter… We hebben er ook nog een vlindertuin bezocht, en in zo’n landen is dat de moeite waard !

• Unesco site over Copan
• Wikipedia over Copan: ENG / NL

Recreatie van de site op basis van wat er tot nu toe is gevonden (Wikipedia)

Quirigua

Puerto Barrios
In Puerto Barrios stapten we in een bootje met alle rugzakken. Ik heb nog nooit zoveel villa’s en enorme jachten bij elkaar gezien. Wat een rijkdom langs dat water in zo’n arm land… Met dat bootje voeren we naar Livingston; daar was het heerlijk genieten in een hostel met rieten hutjes. De volgende dag met dat bootje landinwaarts de rivier op om de minder bedeelde inwoners van het land te bezoeken.

Livingston
We zaten hişt in Livingston zelf, maar al een stukje landinwaarts de Rio Dulce op gevaren naar een soort van Hostel. Was er super.

• Livingston op Wikipedia: NL / ENG

Livingston; prachtige plek aan het water om in een rieten hutje te slapen met de pelikanen op de steigers.
Van Livingston rechtsboven naar Rio Dulce links onderin; daar stonden een paar van die mini Subaru busjes klaar die ons naar Poptun brachten.

Poptun
Hier hebben we in een boomhut geslapen waar bij binnenkomst een stuk of 4 gekko’s op de muren zaten. Alles 3x gecheckt voor we gingen slapen en dan nog wakker worden in een bed vol insecten; knap !

Flores

Tikal
’s Morgens om 5 uur ging de wekker. Koud douchen en snel een busje in om heel vroeg in Tikal te zijn om de jungle wakker te zien worden. We zaten bovenop een grote tempel met wat marie-koekjes als ontbijt… De papegaaien en toekans vlogen een groepjes voorbij alsof je in een bioscoop zat. Deze Mayastad was vooral actief tussen 400 voor en 1.000 na kinderke Jezus en was een van de grootste steden. Het gros is nog altijd bedekt door de jungle.

• Wikipedia over Tikal: NL / ENG

Belize

Belize Stad
Hier stapten we in een flinke speedboot en was het nog best lang varen om op Caye Caulker te komen:

Caye Caulker
Blauw water, de mooiste zeesterren, verse kreeft eten, echte Piña Colada’s gedronken, gedanst in een disco met strandzand op de vloer, kleding laten wassen en de volgende dag met zijn allen op 2 bootjes naar het op-een-na grootste rif ter wereld. Wat geweldig was dat. Alles foto’s die je ziet heb ik zelf gemaakt, en dat met een Kruidvat wegwerp cameraatje van 10 euro. De roggen mogen voeren (Die pijlstaartroggen maar met rust gelaten) en tussen de haaien gezwommen.

• Wikipedia over Caye Caulker: NL / ENG
• Het Bariererif van Belize: NL / ENG

Voor het beeld even een luchtfoto van Wikipedia
Deze roggen waren dik een meter breed en we mochten ze voeren met vlees uit de conch shell. Ze waren niet bang want ze zwommen expres tegen je aan.
Tel goed en zie 7 haaien in 1 foto: Heej jij daar met die camera, ga jij er maar als eerste in. Doen die beesten niks dan? Nee hoor. Ooh dan ga ik er wel in….. (Het waren haaien van zo’n 2 meter lang, maar het waren verpleegstershaaien en ‘die doen niks’; zeer geruststellend. Gelukkig ben ik geen watje, toen in ieder geval niet)
De mooiste foto uit de serie; lucky shot, maar wel echt zelf geschoten…

Mexico

Tulum
Qua Maya site is Tulum niet de belangrijkste, maar het is prachtig gelegen aan de kust. Heerlijk ontbeten op het strand voor we de site bezochten.

• Wikipedia over Tulum: NL / ENG. Onderstaande luchtfoto komt daar ook vandaan:

Chichen Itza
De beroemdste en een van de grootste Maya sites is Chitzen Itza, vooral populair bij de badgasten van Cozumel en Cancun en dus opeens best druk vergeleken met de rest van de vakantie…

• Chichen Itza op Wikipedia NL / ENG

De sterrenwacht !
Deze foto is niet van mezelf, maar laat mooi zien wat het resultaat was van een supervochtige donkere plakkerige klim in de tempel naar boven waar deze troon stond. In het filmpje hieronder wel een eigen shot:

Merida
Merida is een prachtige koloniale stad met mooie gebouwen. Ik kan er nog geen eigen foto’s van vinden, maar herinner me het statige honderden jaren oude hotel waar we verbleven met hoge plafonds en deuren van 3 meter hoog. Geen foto’s dus op een of andere manier, maar wel bewegend beeld:

Palenque
Dit was de mooiste locatie om te bezoeken: door de ligging, het prachtige weer, de rijkheid en de gids die ons uitleg gaf. Hier hadden de Maya’s hun hoogtijdagen tussen 600 en 800 na Christus. De grote piramide bevat een graftombe voor Koning Pascal de Grote die pas in 1952 is ontdekt.

• Wikipedia over Mayastad Palenque: NL / ENG

Watervallen van Misol Ha
Eerst naar de watervallen van Misol Ha en toen door naar het veelbelovende Aqua Azul… Een paar screendumps vanuit de home video.

Aqua Azul
Echt blauw waren ze niet die dag, beetje bruin wel… Ook veel graven naast het water van o.a. drie Zwitserse toeristen die daar dachten te kunnen gaan zwemmen.

Deze foto is dus duidelijk niet van mij, maar dit is hoe het in de reisgidsen staat; beetje geluk hebben… (Zie je die persoon zwaaien onderin deze foto? Zo groots is het…)

San Christobal de las casas
Hier was het rotweer en was het rotweer. Ik herinner me nog een bezoek aan een dorpje waar je absoluut geen foto’s mocht maken van de mensen, omdat ze dachten dat je dan een stukje van hun geest weg nam. Staan kijken bij hoe een koe buiten werd geslacht naast een kerkje…

Canon del Sumidero
Kijk goed naar de foto en zie hoe helemaal onderaan de kerstboom een speedboot ligt met zeker 20 toeristen erin. Zo groot is het; wanden van 1000 meter hoog en dan met een snelle speedboot door die kloof varen; prachtige ervaring ook weer.

Huehuetenango

Panajachel
We hebben diverse dorpjes bezocht rond het meer van Atitlan; Hier een mooie indruk van de bevolking rond dat meer:

Santiago Atitlan
Het meer van Atitlan kwam regelmatig in het nieuws sindsdien door vulkanen en stormen die modderstromen veroorzaakten met vele slachtoffers. Toen wij er waren was alles rustig en hebben we in een gehuurde boot afwisselend gevaren en gewandeld van dorp naar dorp.

San Pedro
Een zeldzame foto van uw verslaggever in beeld, puur om even te laten zien hoe klein de mensen daar zijn, vergeleken bij mijn 1.87.

Chichicastenango
We hadden de mazzel om hier te zijn op 1 en 2 november. Eerst werd Allerheiligen uitbundig gevierd met vuurwerk, een optocht en veel herrie en kleuren. Dat we dit mee mochten maken dachten we toen we elkaar met tranen in de ogen aankeken: wat een geweldige onverwachte ervaring…

Chichi op Wiki: NL / ENG

Toen maakte het indruk, nu via de video toch iets minder… Blijft wel bijzonder.

De volgende dag was het Allerzielen en werden alle graven opgefrist en voorzien van bloemen.

Antigua
Dominique heeft nog een actieve vulkaan beklommen, ze is er zelfs in geweest en dat is te zien aan de gloeiende lava. Twee stappen omhoog betekende 1 stap afzakken. Daar waren we voor gewaarschuwd, dus ik zat met enkele anderen bij het park (nogmaals) te genieten van een geweldige chili hot dog… Een van deze drie heeft ze beklommen: Op ongeveer 14 kilometer naar het westen liggen de twee vulkanen Acatenango en Volcán de Fuego en ongeveer 18 kilometer naar het zuidoosten ligt de vulkaan Pacaya. Wie het weet mag het zeggen.

Wat een reis, zeker om zo weer terug te zien… Geweldig. Toen bij Blue Planet als openbaar vervoer reis, met bussen zoals hieronder. Zal zo ongeveer nog wel ergens te boeken zijn; zeker doen als het ooit weer veilig kan (Geschreven in Corona tijd November 2020)

Niet echt een lachfilm dit; Apocalypto, maar het geeft wel een mooi beeld van de tijd dat de Inca’s, Azteken en maya’s in zuid America actief waren…