Koopvaardijschepen de Batjan en de Celebes

Koopvaardijschepen de Batjan en de Celebes

  • Berichtcategorie:8. Overig

De Batjan is een koopvaardijschip van de Stoomvaartmaatschappij Nederland (SMN). Mijn vader heeft als 17 jarige de halve wereld gezien met dit schip. Een prachtig avontuur op die leeftijd en daarom heb ik informatie over de Batjan bij elkaar gezocht op internet.

De Stoomvaartmaatschappij Nederland werd op 13 mei 1870 opgericht te Amsterdam. Doelstelling van de Maatschappij was een geregelde stoomvaartdienst op Nederlands-Indië te exploiteren via het Suezkanaal. 

Er werden veel nieuwe schepen gebouwd in die tijd. In de BA klasse werden 5 dezelfde schepen gebouwd met de namen Balong, Banda, Banggai, Batu en Batjan. Er was eerder al een schip genaamd de Batjan uit 1913, daardoor heet dit schip uit 1956 de Batjan 2. Geen stoomboot, maar een 7 cilinder dieselmotor.

De directie van SMN bij een van hun nieuwste aanwinsten in 1956; de Batjan.



Kenmerken Batjan 2

  • MS Batjan II september 1956 – 1 juli 1970.
  • Bouworder: 21 augustus 1953. NV Machinefabriek en scheepswerf van P.Smit jr., Rotterdam.
  • Bouw-, / werfnummer: 615.
  • Afmetingen: 134,35 x 19,97 x 12,04 m.
  • Diepgang: 8,79 m.
  • Machines: Smit-B&W, P.Smit jr., Rotterdam. 2tew 7 Cil.dieselmotor.
  • Vermogen: 8.200 epk.
  • Schroef: 1
  • Snelheid 16 knoop
  • Type: Vrachtschip met passagiersaccommodatie.
  • Grt 8789, Nrt 5045, Dwt 10375
  • Roepsein: PCYY 29
  • Imonummer 5038040
  • Nat. Official Number: 4994 Z AMST 1956
  • Masten: 4
  • Laad dekken: 3
  • Materiaal: Staal
  • Gross Tonnage: 8789
  • Net Tonnage: 5045
  • Passagiers: 12



Geschiedenis

  • Bouworder: 21 augustus 1953 bij NV Machinefabriek en scheepswerf van P.Smit jr. te Rotterdam.
  • Kiellegging: 1 september 1955. (Als MS Pulau Batjan)
  • Stapelloop: 3 mei 1956.
  • Oplevering: 29 september 1956.
  • In december 1963 over naar de NV Nedlloydlijnen, Rotterdam.
  • Op 1 juli 1970 over naar de Koninklijke Nedlloyd NV, Rotterdam.
  • Op 16 september 1977 verkocht naar Singapore aan Pacific International Lines (Pte) Ltd. Op 16 september 1977 in Japan opgeleverd en herdoopt in MS Kota Selamat.
  • In 1983 voor de sloop naar India. Aanvang sloop 24 maart 1983 waar na de sloop volgde. > De ‘KOTA SELAMAT’ werd begin 1983 voor sloop naar India verkocht. Zij arriveerde op 24 maart 1983 te Bombay op haar laatste reis, en werd daar overgedragen aan de slopers, verhaald naar het strand van Alang (bij Bombay) en daar gesloopt door Agra Steel Corp., die in augustus 1983 met het slopen begon.



Inschepen op java eiland

Amsterdam Java-eiland, 1960. Op het haventerrein dat eind 19e eeuw ontstond vestigde zich onder meer de Stoomvaart Maatschappij Nederland die lijndiensten met Nederlands-Indië onderhield. Na de Tweede Wereldoorlog viel in de jaren vijftig de handel met Indië vrijwel stil als gevolg van de dekolonisatie van Indonesië. Hierna volgde een periode van leegstand en in de jaren tachtig namen krakers, kunstenaars en stadsnomaden bezit van het gebied. Toen in de jaren negentig de haventerreinen werden bestemd voor woningbouw kreeg het hele schiereiland de naam Java-eiland.

1960 Links midden boven zie je de Batjan liggen: Het jaar dat mijn Vader voor het eerst aan boord ging.



Foto’s van de Batjan

1956
1956
1959
De kajuit van Pa en zijn 5 koksmaatjes, met zeezicht door een kleine patrijspoort
De Batjan voor anker bij een tropisch eiland.



Aan boord

Officieel gaat dit artikel over het zusterschip de Banda, maar omdat de 5 schepen nagenoeg identiek waren, toch mooi om een indruk te geven van het luxe interieur van die paar gastenverblijven op deze schepen.



Batjan later, in kleur

1975



Overige info

De Batjan eilanden in de noordelijke Molukken van Indonesië, waar het schip naar is vernoemd.
Een suikerzakje uit die tijd (die spaarde men), met daarop de 5 schepen uit de BA klasse van de SMN.
Een voorbeeld van de bemanningslijst; vroegste die ik kan vinden is 1963, ik zoek rond 1961…
Het Scheepvaarthuis in Amsterdam van de SMN

4 avonturen, 3 routes

De hele wereld gezien, maar niet overal aan land geweest; wel indrukwekkende routes:

Eerste en tweede trip – op de Batjan – ging om Afrika heen: Amsterdam, Le Havre, Genua, Port Said, Djibouti, Aden, Mombassa, Dar Es Salaam, Lourenco Marquez (Beira), Durban, Port Elisabeth, Kaapstad, En dan in een ruk terug naar Amsterdam.
De derde trip was op de Celebes naar Singapore: Amsterdam, Lissabon, Genua, Port Said, Djibouti, Aden, Karachi, Bombay (Mumbai), Ceylon (Sri Lanka), Kuala Lumpur, Singapore. Daar nam de Hofmeester 10 jonkies van 18 mee in twee taxi’s en nam ze mee naar de foodcourts van toen. Enkele dagen later weer dezelfde reis terug.
De laatste trip was ook met de Celebes en ging linksom naar Nieuw Zeeland: Amsterdam, Lissabon, Panama Kanaal, Papeete (Tahiti / Frans Polynesië), Wellington, Christchurch en weer dat hele eind terug.



Pa’s foto’s van die reizen

Na een kort opleiding vertrok pa in 1961 voor zijn eerste reis via Lissabon, Genua, Port Said, Suez Kanaal, Golf van Aden, Mobassa, Kaapstad en zo via de westkunst weer terug naar Amsterdam. Ook zijn tweede reis op de Batjan voer hij die route. Daarna over op Koopvaardijschip de Celebes via Lissabon, Genua, Port Said, Suez Kanaal, via de Arabische Zee naar Karachi, Kuala Lumpur naar Singapore. En als laatste reis de andere kant op: 2 weken over de Atlantische Oceaan naar het Panama Kanaal, dan 2.5 week over de Still Oceaan naar Tahiti en daarna nog een paar dagen door naar Nieuw Zeeland. (meer details over deze reizen volgen later) Da’s ongeveer de evenaar rond in etappes, en dat op je 18e…

Juli 1961: Christusfiguur bij ingang haven Lissabon
Juli 1961: Haven Genua
Juli 1961: Oase langs Suez kanaal
1961: Fort Jezus Mombasa Kenya aan strand Indische oceaan
1961: Hindoe Tempel Mombasa Kenya
1961: Moskee in Mombasa Kenya
1961: Ereboog te Mombasa ter ere van bezoek prinses Margaret aan Kenya in 1953
1961: Tafelberg, Kaapstad Zuid Afrika
1961: Stadhuis East London Zuid Afrika
En daar staat ie dan (links) 18 jarige Ton, naast de hofmeester, klaar voor voor het luxe buffet met Hollandse molen van brooddeeg (met lichtje erin) en daarvoor de Hollandse bollenvelden gemaakt van gekleurd zout.



Batjan Links

Koopvaardijschip Celebes

Een ander schip waar Pa op gevaren heeft is de Celebes.

MS Celebes III PDJT 14 November 1946-1 October 1966.

Bouworder: 8 Juni 1936 NV Nederlandsche Scheepsbouw Mij., Amsterdam.
Bouwnummer: 278.
Afmetingen: 49,36 x 19,20 x 11,89m.
Machine: NV Gebr. Stork & Co Hengelo 2tew 8 cil. dubbelwerkende  dieselmotor.
Verm./Snelh.: 8.000epk, 16 kn.
Type: Vrachtschip met passagiersaccommodatie.
Kiellegging: 17 Augustus 1939.
Stapelloop: 30 Oktober 1940.

Geschiedenis: Op 12 Augustus 1940 werd de romp door de Duitsers in beslag genomen. Op 5 November 1943 onder Duitse vlag naar Duitsland om als voorraadschip voor de Kriegsmarine te dienen. In Maart 1945 door een Britse bombardement op Wilhelmshaven zwaar beschadigd. Op 12 Juni 1945 in Hamburg weer onder Nederlandse vlag en na voorlopige reparaties kwam het schip op 2 December 1945 terug in Amsterdam waar het bij de NSM werd gerepareerd. Op 14 November 1946 en in dienst gesteld Op 22 november 1946 vertrokken voor haar eerste reis naar Nederlandsch Indië. In Oktober 1966 verkocht naar Nav.Mar.Fluvia SA te Lima, Peru. en herdoopt in MS Paracas en op 28 October 1966 opgeleverd te Hamburg. Op 11 Januari 1971 werd het voorschip zwaar beschadigd door een aanvaring op 9 mijl van Dungeness met de tanker Texaco Caribbean. In Januari 1974 aangekomen te Hongkong en daar verkocht voor de sloop naar Taiwan. Op 7 Februari aankomst te Kaoshiung waar het schip werd gesloopt.

Amsterdam. Havengezicht ’t IJ met het MS Celebes en waarschijnlijk het MS Bintang.
Wanneer moet de post waar aankomen wil je je zoon nog even ‘spreken’ ?