Flat Tank Motor – Terrot FSS 250cc van 1926 – GEZIEN

Flat Tank Motor – Terrot FSS 250cc van 1926 – GEZIEN

  • Berichtcategorie:4. Motoren

Ik heb geen spijt dat ik de Ariel Red Hunter heb weggedaan, maar ik vind het wel jammer. Ik blijf een dikke voorkeur hebben voor oldtimers, maar lekker een keer een rondje met de mannen op pad is ook leuk. En zo heb ik al vaak van motor gewisseld. Tevreden nu met de Triumph: looks van vroeger, techniek en power van nu. De oplossing is ‘gewoon’ 2 motoren, maar zo werkt het niet; daar zijn ze te duur voor.

Voordeel van een oldtimer als tweede motor is dat ie ook niet zo hard hoeft te kunnen, en dan wordt het interessant, dan mag het ook echt een oudje zijn. Liefst een flattanker voor mij. Die zijn dan ook meteen 100 jaar oud en daardoor zelden te betalen. Dit is een uitzondering, maar dan ook niet het optimale voorbeeld: Een Franse, een lichte 2-tact van 250cc. Verder wel een prima voorbeeld voor mij: lang (en laag) zodat ik er op pas, geen riem aandrijving, schakelen aan de tank, dynamo, en deze is helemaal gerestaureerd, alles werkt en heeft al Nederlands kenteken, wat wil je nog meer…? De staatsloterij winnen. Voor nu blij met de vrije vrijdagmiddag besteding in Grubbenvorst; even terug naar de snoepwinkel waar ik verliefd werd op Ariel, maar waar ook prachtige Indians en vele flattankers staan.

FSS: Model F, uitvoering Super Sport: 250 cc, 1 cilinder, 2 versnellingen suicide shift.

Over een gerelateerd model F

In the twenties Terrot built a line of sturdy utilitarian two stroke machines. 
The company recommended these machines to customers who demanded economical transport with minimum costs and maximal reliability and comfort. 

These machines were very popular in the old days and they are very practical for vintage club activities in our time.

The compact two stroke engine has a big  outside flywheel and dimensions of 67×70 mm. Gearbox is Terrot’s own two speed device, clutch is by multiple plates and  the engine power is transmitted to  the rear wheel by belt.  Note the interesting front suspension system with enclosed vertical spring. This nicely restored machine weighs about 80 kgs  and its top speed is around 60 km/h.



Commerciële foto’s verkoper

Zie het David-ster achtige achterlicht en het bijzondere NL nummerbord…
Tomme, klinkt toch wel tweetacterig, anders dan die dikke plof van een Ariel…



Andere FSS



Brochure foto’s

Hieraan zie je dat deze toch best wel origineel is. Ik wordt verdulleme nog enthousiast wetende dat dit een franse is, net te licht met haar 250cc en ook niet echt flexibel met slechts 2 versnellingen én het is een tweetact: allemaal niet optimaal, maar wel een fraaie flattanker op kenteken van 100 jaar oud…



Kenmerken



Links



Indians

Er stonden ook vele Indians en zelfs een Henderson van 87.500 euro… Niet te betalen, maar o zo mooi…

Deze wint !