Je bekijkt nu Rhonsonette uit 1955

Rhonsonette uit 1955

  • Berichtcategorie:4. Motoren

De motorscooter is eruit en daar is een oldtimer voor in de plaats gekomen; eentje met trekhaak om de oldtimer caravan mee te nemen. Toch is niets zo lekker dan lekker op een motor of brommer over de dijken toeren. Lekker rustig in het zonnetje. Iets voordeligs terugkopen was het plan, maar dan wel iets bijzonders. Solex viel toch al snel af en een fiets met hulpmotor is in verhouding duur en gaat echt niet hard. Tijdens de zoektocht kwam ik dit bijzondere apparaat tegen.

Ik wil echt nog een keer een flattanker motor van 100 jaar oud, maar iets dat bij mijn formaat past kost serieus geld. Dit kwam het dichtst bij voor een fractie van de prijs šŸ˜‰ Een soort van flattank tussen het frame op een bijna 70 jaar oude brommer. Een Franse brommer van het merk Rhonson uit 1955. Verre van origineel als het om de kleuren gaat, maar we laten het voorlopig maar zo. Wel al bijpassende transfers gevonden bij Pelders, en in Engeland een voordeliger en completer adres.

Op dag 2 van ‘aan de slag’ de bel vervangen (die was ik onderweg verloren). Deze dikke had ik nog liggen. Alles gepoetst en de uitlaat even geschuurd en zwart gespoten; zal niet de laatste keer zijn, maar nu is hij op zich netjes. Spatbord staat te ver naar buiten: da’s voor zondag, ook het mengsel goed afstellen van belang; hij lijkt heet te worden. Ook de tankdop nu echt gefixt, want die trilde er toch uit op het ritje naar het dorp.



20230429 – Transfers zijn binnen uit Engeland

In Engeland meer keus en voordeliger, ware het niet dat er 9 euro importheffing bovenop kwam door die Brexit… Ziet er wel een stuk netter uit. Wel afscheid genomen van de aangepaste kettingkast; dat was een kreng dat bij achteruittrappen steeds verder vervomde. Gaan we iets anders voor zoeken… Rondje om het weiland leverde wat losgetrilde onderdelen op: die goed vastgezet. Ook tijdelijke verlichting er op tot de dynamo is nagekeken. Daarna een duurtest gedaan: kom of 8 rondom Schaijk gedaan zonder uit te vallen.



20230514 – Tweede ritje: iets te kort

Op zich een keurige topsnelheid voor zo’n oud ding (68 jaar) met zo’n zware mins erop; 40 km/u. Ik denk dat het mengsel nog niet goed is, hij leek warm te worden. Voor de veiligheid maar rap omgedraaid. Even met de lucht gespeeld en gewoon thuis gekomen. Maar rondje over de dijken is nog een brug te ver. (Het eerste ritje was naar de fietsenmaker voor een nieuwerwetse bok-standaard, want die ontbrak nog. Ging prima. Op een of andere manier vergeet ik steeds mijn helm… Heerlijk)



20230413 – Aan de slag

Eigenwijs en dus eerst mengsmering erin en testen: liep meteen bij de eerste poging, dus daar was niets aan gelogen in de advertentie.

Daarna in de goeie kleren de eerste dingen gedaan: kenteken erop, alles even goed aandraaien, waaronder de bougie (benieuwd of ie nu nog fijner loopt), benzinekraantje lekt nu niet meer (slangen en filter goed aangesloten), achterspatbordbevestiger was er niet meer en ik bleek precies zo’n ding in een van mijn kistjes te hebben zitten; mazzel. Tankdop ook nog ‘gefixt’. Nog wel alles een keer verder nalopen, bandjes oppompen en poetsen. Verlichting ook nog even kijken en anders zolang Action lampjes erop voor de veiligheid.

Standaard scoren, net als een fietspompje. De logo’s zijn in Engeland besteld voor op de tank. Origineel is ie niet meer met al dat wit, ook missen er wat kappen, maar eerst maar eens een paar rondjes gaan rijden. Er zitten zelfs uitklapbare aluminium voetsteuntjes op voor als er iemand op de pakjesdrager mee wil, mar da wee’k ok nie…



20230413 – Opgehaald in Mariahout

Naar huis om te eten en de aanhanger te halen en vervolgens weer naar Veghel pal langs De Poort door de polder naar Mariahout. Ging allemaal voorspoedig.



20230405 – Verkoopfoto’s Marktplaats

Rhonson is een historisch Frans motorfietsmerk, gevestigd in Lyon. Rhonson produceerde van 1952 tot 1958 lichte motorfietsen met 124 cc tweetaktmotoren. In 1959 werd het bedrijf onderdeel van VAP. De bedrijfsnaam is samengesteld uit de beginletters van de rivieren RhĆ“ne en Saone, die te Lyon samenvloeien. (Wikipedia)

Er zat geen brandstof in dus testen kon niet: zou een jaar geleden lopend zijn weggezet… Ik hoop dat ik hem aan de gang krijg (zonder hulp in te schakelen) Het betreft een frans VAP4 blokje. Moet lukken zou je zeggen. Er zit al een kenteken op dus als ie weer loopt even verzekeren en dan kunnen we weer gaan toeren. Nog wel even alles nalopen en een beetjes poetsen. Hij zit prima met zijn aparte verhoudingen en goede zadel.



Klassieke plaatje



Andere op MP voor 999 euro ???

Ja hij is completer en origineler dan die ik heb, maar 999 euro lijkt me wat veel…



Mooie complete uit 1952

Ik zie al dat ik het een en ander mis: kapjes om het blokje, originele kettingkast, transfers, en ook de benzinedop past niet lekker weet ik. Fietspompje is nog wel te scoren ergens. Een standaard zou ook handig zijn. Verder is hij een heel eind hetzelfde met voor en achterwiel, pakjesdrager, vork, remmen, koplamp. Ik ga hier echter niet te veel aan doen voorlopig: ronde over de dijken is het doel.



Andere varianten



Links

  • Pelders ken ik van de motorbeurs in Rosmalen, maar volgens mij bestonden ze ook al in mijn Puch tijd… Alle transfers doe je zoekt, zelfs voor dit tropische merk…
  • In Engeland zit er een met nog meer stickers / transfers.
  • Oldtimer evenementen