Ik liep als kleuter al mee in ze Zillandse optocht, werd samen met onze Willem eerste toen ik 9 was (Het stelt wel allemaal niks voor, mar d’n optocht wordt er toch langer door) en met Lochte Klocht gingen er ervoor vanaf 1989. Slechts 10 wagens bouwden we met als hoogtepunt de hoogste nieuwe binnenkomer aller tijden in ons allereerste jaar. Oh ja, en het jaar erop uurstes in de tocht der tochten! In 2001 en 2004 nog met een iets minder lochte maar supergezellige loopgroep meegedaan en nu dan 19 jaar later weer de ouwe stoute schoenen aangetrokken en meegedaan bij de individuelen.
En met succes: meteen de eerste prijs. Dat was niet helemaal de bedoeling, maar wel leuk natuurlijk. Gewoon lekker hobbyen op de zondagmorgen en iets maken van die zonwering-elektromotors die ik ooit bij Philips mee mocht nemen omdat ze anders in de kliko gingen. Bolderkar van Marktplaats gescoord en toen kon ik aan de slag. Alles wat er aan de kar zit komt van de sund-zolder of had ik nog liggen ergens in de grote schuur. Zelfs dat beetje gekleurde verf stond er nog: uit de oude voorraad van Harrie en Piet van Boekel, de Schaijkse schilders.
Een bijzondere fiets gevonden op Marktplaats om mijn tijdmachine mee voort te bewegen. Dat viel nog niet mee, met mijn eigen gewicht erbij…
Een grote bezorg-pallet kort gezagen als basis van de kar
Buurman Theo heeft geholpen met de bogen en de trekhaak: heel fijn.
Het bouwproces met allemaal ouwe meuk die opeens een doel kreeg. Daarna wel 12 voordelige spuitbussen nodig gehad om alles zwart te krijgen…
Alles op maat gemaakt om ook naar buiten te kunnen: volgend jaar de grote bouwschuur misschien maar eens vrij maken, die heeft een deur van 220×220 !
Met hulp van techneut Arjan de juiste accu’s gekocht en na wat frotwerk met aansluitvolgorde had ik alle 7 elektromotoren aan de gang. 5 op continue en 2 op commando, samen met de oude deurbel van de Schilders.
Heel fijn dat ik hem op zondag al in de serre bij ons thuis in het dorp kon stallen, anders hadden de armpjes het niet volgehouden…
Inouk zorgde voor een mooie opvallende snor
In actie door de eerste bocht van het parcours…
Het was de traagste optocht die ik ooit heb meegemaakt, dat was erg jammer (en had voorkomen kunnen worden), maar toch schik gehad met de mensen langs de kant. Mooi laten schrikken als ze naar mijn baby-tijdmachines kwamen kijken en de bel dan opeens kei hard af ging…
Ik vrees dat ik die eerste plek nu mag verdedigen volgend jaar.
Die twee prijzen leveren we weer netjes in, de schon ‘goede’ medaille ligt bij die van Ambassadeur van het Moesland 2021, De Moesbakkus uit 2004 en de 1e prijs uit 1990. Allemaal mooie carnavalsmomenten, ook zonder die prijzen. Je zou toch eens niet in het Moesland wonen, dat lijkt me echt klote…. Tis hier goed !
Peter-Jan (DTV) heeft de hele live uitzending van de optocht live gezet en op 13:21 wordt Figo Frenabis (anagram voor Bas Griffioen) even geïnterviewd. Op 14:28 de speciale fiets op bewegend beeld.
100 jaar oude fiets
Ds. Van Reenen in zijn invalidenkar. In 1923 werd hem in verband met zijn gezondheidstoestand emeritaat verleend. Foto uitg. Den Hertog. > Ik had informatie opgevraagd bij de rijwielhandel wiens sticker n og op de fiets zat: Van Wijk in Veenendaal. Hun inschatting is dat de fiets uit 1920 komt, 100 jaar oud dus. EN niet uit 1955 zoals ik hem inschatte.
Kosmotroniks.com als inspiratiebron
Harry Arlings uit Groningen is een fantastische kunstenaar, letterlijk, want wat hij doet vergt veel fantasie. Ik heb een gesigneerd boek van hem en volg hem op Facebook en leef zo mee met zijn making offs van zijn nieuwe creaties. Ga naar zijn site of volg hem op Facebook, het is de moeite waard. Zelf kwam ik niet tot het geweldige detailniveau van zijn creaties, maar wat ik maakte was wel met zijn werk in mijn achterhoofd: enkele voorbeelden:
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.