Logo Griffioen

Main menu keuze 1Main menu keuze 2Main menu keuze 3Main menu keuze 4Main menu keuze 5
Sub menu keuze 1
Sub menu keuze 2
Sub menu keuze 3
Sub menu keuze 4
Sub menu keuze 5Toolbox related linksRelated link test
Related link test
Related link testRelated link testRelated link test
Toolbox opvullerToolbox bottomBar top

Nepal: Geuren en uitzichten

In oktober 2000 was ons reisdoel Nepal. Het eerst wat opvalt bij aankomst in het land is de enorme drukte en de veelheid aan geuren. We reisden met Summum omdat zij het mooiste reisschema hebben: 3 koningssteden, 9 dagen trekking, bungeejumpen, raften en op safari naar de neushoons !

Download mijn
placemarks van
Nepal voor
Google Earth

We hebben dat jaar enorm geluk gehad met de groep en ook de reisleidster was leuk: ze was de jongste van de groep en het was haar eerste Nepal reis. Dat maakt het allemaal een stuk avontuurlijker !

De eerste dag natuurlijk direct op pad in het centrum van de hoofdstad Kathmandu. Op Durbar Square zijn vele belangrijke gebouwen. In het paleis zit de levende godin. Dit meisje heeft veel indruk op me gemaakt en we hebben haar dan ook vijf keer bezocht.

Voor haar is het echter minder mooi: 100 keer per dag jezelf presenteren, verplicht aftreden als je (voor het eerst) bloedt en daarna wil niemand met je trouwen omdat je dan binnen 3 maanden zou sterven. Het is natuurlijk wel een grote eer voor de familie...

Bij Pashupatinath hebben we anderhalf uur zitten kijken hoe diverse overledenen werden gecremeerd. Dit gebeurt bij voorkeur zo spoedig mogelijk na het overlijden. Alles gebeurt in en met het water van de heilige rivier de Bagmati (deze gaat in India verder als de Ganges). Het leven gaat gewoon door: de kinderen spelen gewoon verder en mensen staan zich te wassen in het met as 'vervuilde' water. Erg indrukwekkend !

Officieel wellicht heiligen maar eigenlijk gewoon kermisklanten. Voor geld poseren ze met hun aparte uiterlijk of doen ze een truukje. Wel leuk om deze kleurrijke mensen zo aan de 'toeristen kant' van de Bagmati te zien.

Boedhisme (vanuit Tibet) en Hindoeisme (vanuit India) komen samen in Nepal, en dat gaat prima. Nepal wil echter wel op zichzelf staan en heeft dan ook een tijdverschil wat tussen deze 2 landen in ligt; 4 uur en 3 kwartier met Nederland...

Hier een Tibetaanse (gevluchtte) monnik die bij de grootse Stupa in Nepal komt bidden door langs de honderden gebedsmolens te lopen. Elke avond komen honderden mensen naar het dal om dit te doen. In principe is het de bedoeling om 108 (heilig getal) keer te bidden. Met een (draagbare) gebedsmolen gaat dit natuurlijk een stuk makkelijker...

Naast Kathmandu zijn ook Patan en Bakthapur Koningssteden in de vallei. In Patan staat het allemaal wat compacter bij elkaar en is ook een andere (meer decoratie) stijl gebruikt.

We hebben ons laten rondleiden door een student die bijverdiende. Hij was reeds uitgehuwelijkt met een meisje thuis in de bergen, die hij nagenoeg niet kende. Hij ging nu eerst leren zelfstandig te zijn, voor hij klaar was voor dat gearrangeerde huwelijk. Zijn uitleg: eerst zelf rechtop kunnen blijven staan.

Nepal is qua beleving de mooiste vakantie geweest. Mooie plaatjes van aardige mensen bijvoorbeeld, maar ook cultuur, natuur en actie. Alles tegelijk.

De 9 daagse trekking ging door niet-toeristisch gebied: Helambu - Langtang. We zijn in die tijd slechts 4 andere groepen tegen gekomen. Na enkele dagen buikgriep was de eerste dag wel erg zwaar, maar daarna was alles even prachtig. Het lopen, de uitzichten, communiceren met de porters en eten bij de mensen thuis. Vooral ook de Tibetaanse 24 uur durende gebedsdienst maakte veel indruk.

Natuurlijk kom je ook hier Nederlanders tegen, zoals altijd... Een studievriend van de huisarts komen we boven aan deze berg (zie boven) tegen.

Tijdens een van de eerste dagen vroeg ik aan een schattig klein meisje, dat goed engels kon, of ze mijn naam in Nepali kon opschrijven. Dawa bleek erg leuk en slim en als groep besloten we haar te sponsoren en naar school te sturen. Inmiddels zit ze op de Dorji Trust School in Kathmandu.

Bekijk enkele recente foto's van Dawa in haar schooltenue. Ook is hier een rapport geplaatst, dat wij eind 2002 hebben ontvangen.

We hebben haar dorp en de school bezocht en direct geld achter gelaten. Later werd de school door de Maoistische rebellen vernield, maar we hebben reeds een andere school voor haar gevonden waar ze nog steeds op school zit. Onlangs hebben we haar eerste rapport ontvangen.

De uitzichten waren prachtig en ook de ontvangst door de mensen was vaak erg leuk. We hebben erg veel snoepjes, pennen, ballonnen en tandenborstels uitgedeeld aan de plaatselijke bevolking. De mensen zijn daar met veel minder tevreden, en hebben het in die prachtige omgeving misschien wel beter dan wij hier in al die drukte...

Dit was prachtig: een huis bestaat uit 1 ruimte. Driekwart van de wanden is bestempeld als 'keuken' de laatste wand is voor deuren ramen en een altaartje. Elke avond werd er in deze setting voor ons een heerlijke, doch eenzijdige (geen vlees of groenten) maaltijd bereid. Daarna was het vaak wel lichten uit en pitten: op naar een volgde indrukwekkende dag !

Na de trekking was het uitrusten in Bakthapur. Omdat in deze koningsstad geen auto's mogen komen was het ook een prima plek om te rusten. Vanuit een luxe hotelkamer aan het Durbar Square konden we de stad tot leven zien komen.

Alles is te koop en iedereen kan alles leveren. Op zich zijn de mensen niet eens zo opdringerig, maar 25 piek voor een potje tijgerbalsum (ver na de trekking) is toch wel een beetje veel...

Overigens kun je als je naar Nepal komt het beste alleen ondergoed en een toilettas meenemen. De rest is hier allemaal voor een prikkie te koop: rugzakken, afritsbroeken, T-shirts, fleese/ski-jassen, noem maar op en het kost helemaal niets !

Terug uit Bakthapur was het de volgende ochtend direct door naar 'The Last Resort' een prachtig basic resort 11 km onder de grens met Tibet, gerund door Australiers. Hier hebben we 2 dagen geraft en een bungeejump gemaakt vanaf een hangbrug over de Bothe Kosi rivier: 160 meter diep.

Bekijk een filmpje (2.3 mb)
. Hiervoor heb je Quicktime nodig.

We zouden zoiets nooit doen, maar de setting was zo prachtig dat we wel moesten springen. Kijk goed naar de foto hierboven en zie de hangbrug over de Bothe Kosi rivier hangen. Hier zijn we beide vanaf gesprongen aan een elastiek die alleen met klitteband om je enkels vast zit.

Het raften was spannender dan het jumpen (dat was relaxed). Raften geeft je echt een enorme kick omdat het lijkt op vechten voor je leven. Je werkt je kapot en moet het echt samen doen. We hebben vijf-en-een-half uur in de boot gezeten en het was: koud, mooi, spannend en vermoeiend. We hadden rapids tot de 4e categorie, maar later in Oeganda leerden we dat die maatstaven nog niet helemaal gestandariseerd zijn wereldwijd. Wat bij ons een drietje was werd op de Nijl als viertje bestempeld. Hoe dan ook, allemaal hard genoeg: hier haal ik even een teamlid terug in de boot...

In Chitwan National park, op de grens met India hebben we een jeep, kano en olifanten safari gemaakt. Natuurlijk was deze laatse veruit het mooiste.

Aan het eind heb je wel blauwe ribben van het mandje waar je steeds tegenaan bonkt. Die grote beesten kunnen nog flink rennen, zeker als ze een neushoorn hebben gespot !
De neushoorn is gevonden, dit was het begin voor ons om de complete 'big five' in het wild te zien.

Nepal is een prachtig land en Summum is een goede organisatie om deze reis mee te maken. We willen graag nog naar Tibet en zullen dan zeker ook nog even terug gaan naar Kathmandu, om op bezoek te gaan bij onze Dawa.

< Schotland - Maya Route >

Toolbox Page toolsMail dit artikel naar een vriend
Bekijk de printbare versie
Toolbox opvuller
Toolbox bottom
Toolbox site tools
Ga naar HomepageGa naar de sitemap
Zoeken op deze site
Stuur een e-mail naar BasToolbox bottomToolbox www toolsZoeken op het web: GoogleZoeke een locatie op de wereld: ExpediaZoek een route naar een plaats: LocatienetVind telefoonnummers: KPN
Toolbox bottom
Bar top

Bar bottom

Bar topGriffioen logo kleinBar bottom