Motobécane Poney AG2 1946





Snelmenu: Aankoop - Onderhoud - Dit is 'm - Andere Poney's - Informatie


Motobecane Poney AG2 uit 1946

2 tact motor 48cc origineel
Vervangen door de 63cc van de AG1 (bijgeleverd)
2 versnellingen suicide-shift
Duimgas - Kickstarter



20140226 > Compressie matig, cilinder/zuiger eigenlijk prima

Maar als ie er dan toch af is komt de 63cc erop voor wat extra power om die ruim 100 kilo onkunde mee vooruit te krijgen. Puur 5mm extra boring (van 39 naar 44), Slag blijft hetzelfde. Lon had even meegekeken, gelukkig. Verder lijkt alles redelijk op orde, maar het is nogal slordig in elkaar gezet: compressieverlies kan puur door slechte pakkingen komen... We gaan het zien. Eerst maar eens kijken of we alles weer ergens aan kunnen komen: onderdeeltjes van 2 kwartjes, maar wel zeldzaam...

Oh ja, en ik weet nu wat een kamzuiger is en dat dat vooral met compressieverhouding te maken heeft, maar dat is voor les 2...




20140221 > Hij loopt, op zich...


Ik was al van huis naar de schuur gebromd, maar werd bijna ingehaald door wat mountainbikers. Vandaag de opgeknapte carborateur gemonteerd en hij loopt al een stuk beter. Het wordt echter nog niet omgezet naar power op het achterwiel. Toch alvast een beetje blij. Als het niet gaat lukken komt de 63 cc er meteen op en wordt dat de basis om goed lopend te krijgen. Als het dan toch meer moeite kost, dan ook maar meteen voor iets pittigers.







20140125 > Dit is 'm

Eerste taak is altijd even foto's maken op de oprit: hij is thuis. Nog genoeg te doen: Hij is net niet mooi/origoneel genoeg om er niets aan te doen, en spuiten is een hoop werk. Hoe dan ook: Ontstekingsdop, Luchtfilter, Kettingcheck, Achterlichtjke kapot, Smeernippels bijvullen, claxonknop vervangen, zadel zoeken, kentekenplaathouder goede plek geven, lelijke moeren vervangen, Carborateur goed nakijken.... Inmiddels wel al het zadel nóg wat lager gezet.



basgriffioen
eee
 
Kickstarter

  Voorvering
 
Geel pitje in de koplamp

  Gereedschapsboxje
 
Originele uitlaat met vinnen   Duimgas met hendeltje



20140125 > Andere Poney's

Nog niet zoveel andere gevonden, maar ik ga ze hier verzamelen.

 
eee    
 
eee    



20140124 > Onderhoud

Aan dit project moet qua uiterlijk nogal wat gebeuren, dus de nodige updates lees je hier.



20140308: De tank was zo enorm roestig dat het filter meteen helemaal vol zat: even goed schoonmaken dus met rust arrestor en dan sealen. Hopen dat dat werkt. Zonder tank wel een kaal ding, en groot was ie al niet...



eee    
eee 20140215: Unne schônnen uitloat !
Vandaag weer wat gesleuteld aan de Motobecane na maandag naar Tonny te zijn geweest om de carborateur weer origineel te maken. Nog even wachten op wat onderdeeltjes. En dus vandaag de uitlaat uitgestookt bij Lon.

Ook de handrem en de koppelingskabel links omgedraaid zodat het weer wat logischer is.
eee    
eee De knalpot zat goed vol (get staalwol dat erin zit), maar ook de pijp rookte prima !
eee    
eee En zo'n klusje wordt dan ook meteen goed aangepakt !
eee    
eee Ook een nieuwe ontstekingskabel en ontstekingskap geplaatst. Als de carborateur compleet is tijd om weer te testen en dan beslissen wat we met het 'bodywork' gaan doen...

En de tank even van binnen behandelen: zie de hoeveelheid roest in het brandstoffilter...
eee    
eee 20140124: Ketting
De ketting zat te strak of past te precies (4,9 mm is de dikte van het achtertandwiel en de binnenmaat van de kettingschakels is ook 4,9 mm > wellicht iets te krap.

Informatie ingewonnen bij Tonny. We gaan het zien: Zou op zich moeten kunnen...
eee    
eee 20140124: Extra cilinder + zuiger van 63cc
Dit is voor later, want hij loopt nu en daar blijven we dus nog even vanaf. Maar er is dus een originele 63cc cilinder en bijbehorende zuiger van een Poney AG1 uit 1939 bijgeleverd. Als de remmen het aan kunnen komt die er tzt toch echt onder te liggen.
eee    


20140124 > De buit is binnen


Jammer dat ik er een busje voor moest huren (100 euro alles bij elkaar...) en dat het op vrijdagmiddag nogal eens druk kan zijn rondom Dordrecht, maar verder was het op zich OK allemaal; Mooi lang en laag en hij startte inderdaad vlot. Omdat de banden slap waren kon er niet proef gereden worden > risicootje. Maar schakelen met lopende motor op de standaard ging aardig.

Verder waren er wat matige keuzes gemaakt: Claxon schakelaar, lichtschakelaar, handvaten, luchtfilter, maar dat is te overzien.

Wel eentje van 68 jaar oud, dus wat roest, ook in de tank, slechte lak, wat matige bijgewerkte plekken, zadel kapot en links de rem en koppling verkeerdom aangesloten, maar de basis lijkt OK.





20140118 > Ai, weer iets moois gezien...

Zo vond ik hem op Marktplaats en dit is voor mij een mooi model. Met kenteken en goed lopende motor is er beloofd. Deze keer dus aan het lakwerk werken en niet aan het blok. Dan kan ik wat meer zelf doen. Afhankelijkheid zal blijven want ik vindt het vooral allemaal mooi. Echt technisch ben ik natuurlijk niet. Toch beslist maar toen bleek ie al verkocht. Dan bel maar als de koop niet doorgaat, en dat bleek de volgende dag al te zijn ! Vrijdag 24e Januari ga ik hem ophalen in Dordrecht. En oh ja... Dat lelijke tandwiel en die wielrentrappers zijn origineel, hoort zo...Vroeger móést je op een bromfiets kunnen fietsen. Beide trappers staan naar beneden en de ketting is verdwenen.















19460101 > En zo werd ie vroeger te koop aangeboden

De AG2 is de opvolger van de AG1 uit 1938 die een cilinderinhoud had van 63cc. Het mooie is dat die originele cilinder en zuiger zijn bijgeleverd bij deze brommer, dus dat gaan we ook een keer proberen. In 1943 is (in Frankrijk) besloten dat een brommer maximaal 50 cc mocht hebben, en dus moest deze versie aangepast worden. Andere verschillen zitten in de tank en de pakkendrager. Mooi lang en laag model: ziet er niet uit als ik er op zit met mijn grote lijf...




Informatie
Download handleiding (PDF)




Terug naar overzicht alle brommers

Terug naar mijn homepage

Terug naar boven