20180615 Bullet Clubblad

Ik ben zelf ook meteen lid geworden van de club. Bij de papieren zat ook een clubblad, met daarin de advertentie voor deze motor een jaar geleden. Ik zou dan de 4e eigenaar zijn (eerste drie samen 2500 km gereden, echter de RDW data gaf vanmiddag aan dat ik de tweede eigenaar was (???) Maakt niet uit. Mooi stukje verkoop geschiedenis en een contactpersoon. Die gaan we eens even benaderen voor wat meer informatie ;-)

In hetzelfde clubblad staat het verhaal van de Royal Enfield zijkepper die mijn vorige buurman Leo volledig gerestaureerd heeft met zijn neef. Ik herkende niet alleen zijn naam, maar ook het verhaal. Mooi en toevallig.



20180615 Geimporteerd

Ik weet inmiddels dat ik de tweede eigenaar ben van deze motor. De eerste eigenaar, Dhr Bierens, heeft 'm in 2004 af-fabriek geimporteerd: Aanschaf 1400 dollar, (1.157 euro, totaalkosten voor transport van Channai naar Rotterdam waren 1.282 euro. Vervolgens is er nog flink aan gewerkt door Verstegen hier in Schaijk om 'm goedgekeurd te krijgen: 1.118 euro. (Alleen het zadel is een aanpassing ten opzicht van een originele.) Al met al dus dik 3.557 euro. Ik schat dat ze hier toen ongeveer het dubbele kostten, dus dat heeft ie goed gedaan. Heeft wel dik een half jaar geduurd...

Vervolgens rijdt die eerste eigenaar er 3.000 km mee in 13 jaar, dat is slechts 230 km per jaar. Alleen vandaag heb ik de helft daarvan al gereden, alleen effe testen. Prima keuze dus zo lijkt het: klassieke look met fijne zithouding, nagenoeg nieuw voor schappelijke prijs.





20180615 De eerste rit

Banden gecheckt maar waren goed... tanken, maar die was al vol afgeleverd... en toen op pad: het vaste ritje over de dijk naar het mooiste huis van Nederland in Megen. Even wennen dat de bak aan de andere kant zit, maar ook andersom werkt. Doorschakelen naar 3 werd dus terug naar 1 en daar vloog ik bijna: doe je maar een keer fout... Verder heerlijk: achtervering, KM teller, motor die niet afslaat. Wel nog even wennen aan het feit dat ik nu spiegels heb. Van Megen over Oss terug om even door te trekken: dat hield op bij 100 km/u, maar da's helemaal prima: zeker met open helm... Het lijkt alsof de bak soms lastig schakelt, maar toen dat net op het laatst weer gebeurde was ik nog een keer verkeerdom (Ariel bak) aan het denken. Nog niet gepoetst en er was geen zonnetje, maar wel alvast wat foto's geschoten.















20180615 Opgehaald met boedelbak

Ik rijd liever met een busje, maar zolang het alleen vooruit is gaat een aanhanger ook prima ! Dus op naar Hardinxveld Giessendam: koplampje en KM kabel waren gemonteerd en de lelijke valbeugel, bel en extra claxon gedemonteerd. Keurig netjes alles gereld door Korteland en leuk contact met Marcel de verkoper.
Op de heenweg nog even de verzekering geregeld met IAK: mooi dat dat gewoon per telefoon kan!




20180607 Eindelijk, de specs

Valt nog niet mee om nuttige info te vinden en dus maar meteen lid geworden van de Nederlandse Royal Enfield Club. Daar kwam echter geen antwoord en toen de engelse club geprobeerd.

Het gaat om een 'Machismo' versie van de Bullet met een aluminium blok geleverd door het Oostenrijkse AVL (in plaats van gietijzer.) De schijfrem voor was standaard op dit model. Speciaal op dit model was de constand cacuum / Venturi carburateur. Kenmerken van dit blok: Sneller optrekken en zeer zuinig. In dit model zijn de deksels van de gereedschapskistjes ook wat vlakker. Het zadel is niet origineel, de rest wel. Deze motor werd slecht verkocht in India omdat het typische Royal Enfield geluid was verdwenen: het is technische gezien wel een enorme vooruitgang.

Dit zijn dan de volledige specs van de motor, als het goed is...

GENERAL:  
Launched 1997 (mine is from 2004)

LEAN BURN ENGINE:  
Engine Displacement 346 CC
Engine Type Air cooled, 4 stroke
Number Of Cylinders
Valves Per Cylinder  2
Max Power  18.2 PS @5500 rpm 
Max Torque  27.5 Nm @3500 rpm 
Bore x Stroke  70.0 x 90.0 mm
Fuel Type  Petrol, 42 km to the liter
Starter  Kick 
Horsepower  18 BHP
Top Speed 110 km/h

TRANSMISSION:  
Transmission Type Manual
Number Of Speed Gears 5
Final Drive (Rear Wheel) Chain 

WHEELS & TYRES:  
Front Tyre (Full Spec) 3.25 x 19 6/4 PR
Rear Tyre (Full Spec) 3.50 x 19 6/4 PR

BRAKES:  
Front Brake Type 280 mm Disc
Rear Brake Type 153 mm Drum

SUSPENSION:  
Suspension Front Telescopic, Hydraulic Damping
Suspension Rear Swing Arm with adjustable gas filled shock absorbers

DIMENSIONS:  
Overall Length  2120 mm 
Overall Width  750 mm
Overall Height  1080 mm 
Wheelbase  1370 mm 
Ground Clearance  140 mm 
Kerb Weight  169 kg 
Fuel Capacity  13.5 Litres
   
Oil (engine) 2.25 Litres, 20/W40
Oil pump Geared, 40% more efficient
Battery 12 V



20180606 Een kijkje in de fabriek in Chennai


Matige kwaliteit maar alvast een eerste indruk. Tweede filmpje is beter maar lastig te verstaan :-)








20180603 'Mijn' tank wordt beschilderd :-)


Het filmpje kende ik al, maar nu blijkt het exact 'mijn tank' te zijn. Super knap, ook na 100.000 keer oefenen...





20180601 Informatie

De bullet is het langstlopende productiemodel ter wereld: wordt al sinds 1948 onafgebroken geproduceerd geloof ik. Ik kan er echter nog weinig informatie over vinden. (Voor zover ik nu weet is die schijfrem voor een optie gewees). Als ik nu een keer 's nachts wakker lig, heb ik alvast wat bronnen om te raadplegen:



Interessante links:
Officiële site van het merk
En de (kleding) Store

Engelse Wikipedia over het merk

Alle modellen van Royal Enfield
Royal Enfield India (Wiki)

Engelse Owners CLub
Nederlandse Club




20180601 De Aanschaf


De Ariel was verkocht en ik was daarvoor al aan het rondkijken. Ik had nog proef gereden op een Honda GB 500 TT maar de racehouding past niet bij mij: mooi rustig rechtop zitten en rustig toeren. Even goed rongekeken wat ik wilde en enkele motors bezocht. Deze sprong er toch uit: Deze Royal Enfield Bullet 350cc is een soort tussen model (2004). Nog geen electrische start, maar wel een goedwerkende schijfrem voor en een vijfbak aan de linkerkant (export van uit India). Vooral rechts remmen is toch echt logischer. 14 jaar oud dus al, maar toch maar 3.000 km gelopen en dus als nieuw. Mooi klassiek model zoals de Ariel, maar dan anders.

En dus een dag eerder dan gepland helemaal naar Hardinxveld-Giessendam, naar Korteland Motoren. Even vooraf gebeld dus hij stond al klaar en de uitlaat was nog warm... Er kwamen enorme buien aan dus meteen een proefrit. Snel formuliertje, spullen aan en een paar keer op en neer in die straat, want het regende inmiddels. Wat schakelt ie enorm makkelijk en wat remt ie goed. Natuurlijk niet zo'n mooi geluid als de Ariel, maar hij zit prima en rijdt als nieuw (want dat is ie in feite ook...). Stationair lopen zonder bang te zijn dat ie afslaat en licht dat gewoon werkt. Een klein groen lampje zodat ik nu wel zeker weet dat ie in zijn vrij staat :-) En achtervering !

Paar kleine puntjes besproken: Zadelpunt omhoog zodat ie nog relaxter zit, valbeugel snel eraf en er zou iets zijn met een lamp en een ontbrekende KM-teller kabel. Ook zijn er twee werkende claxons geplaatst: een lijkt me genoeg. Waarom er een bel op zit lijkt me dan helemaal overdreven: die gaat er ook af. Komt goed, maar wel een weekje wachten.

De spiegels maken hem erg breed (maar inklapbaar), maar zijn voorlopig prima. Nog even kijken wat ik met het chrome voorspatbord ga doen en het bruine zadel. Geen haast; eerst maar eens gaan rijden. Richtingaanwijzers wat apart, maar die gebruik ik toch nooit :-) Keurig en 'lekker makkelijk' geholpen door Marcel. Aanbetalen hoefde niet; toch gedaan. En iets lekkers mee gekregen bij de aankoop. Keurig, nu alleen een weekje wachten: mooi verjaardags cadeau ;-)











20180626 Zo stond ie te koop

Na een proefrit op een Honda GB500TT (een van de mooiste motors voor mij) werd al snel duidelijk dat die voorover gebogen racehouding niet bij mijn rustige rijstijl past. En zo ben ik op een Royal Enfield uitgekomen. Er stonden meerdere oudjes te koop, maar deze sprong er toch wel uit, alhoewel ik toen nog niet wist wat het precies was. Op naar Korteland: Kijken werd kopen.








Terug naar boven
Terug naar overzicht motors
Terug naar Homepage